Olet saattanut kuulla suomenkielisen termin ”käyttökokemus” tai yleisemmin käytetyn englanninkielisen vastineen ”User Experience” (UX). Vaikkakin käyttökokemuksen suunnittelu on kasvava ala, on se silti vielä monelle suhteellisen tuntematon käsite ja sen tärkeys markkinoinnissa usein jätetty huomiotta.

Asiakas arvostaa helppoutta ja nopeutta

Käyttökokemus on vahvasti läsnä jokapäiväisessä elämässämme. Voit arvioida vaikka kuulakärkikynäsi käytettävyyttä–miten se sopii käteesi, kuinka hyvin kuula liikkuu paperilla ja kuinka miellyttävä kynä on ylipäätään käyttää. Käyttäjäkokemus on siis yksinkertaisimmillaan se, miten käyttäjä käyttää jotakin tuotetta. Tarkoitus on tehdä prosessista mahdollisimman sulava—helppo ja nopea. Huonolla käyttökokemuksella voi olla erittäinkin negatiiviset vaikutukset asiakkaisiisi, kun taas hyvällä kokemuksella takaat sen että käyttäjä saa ostopäätökseensä tarvitsemansa tiedon nopeasti ja vaivattomasti. Vanha sanonta” ei näe metsää puilta” on erittäin osuva myös käytettävyyden piirissä. Jos verkkosivu/esite/ruokalista tms. on täynnä tietoa ja toinen toistaan hienompia elementtejä, joita käyttäjä ei kumminkaan tarvitse, tekee se kokemuksesta vain epämiellyttävän. Aivan kuten tietokone—jossa käytettävyys alkaa huonontua, kun liikaa ohjelmia on samanaikaisesti auki syömässä muistia—toimivat myös ihmisen aivot, jos niille antaa liikaa tietoa käsiteltäväksi. Arjen kiireen keskellä voi olla vaikea keskittyä monimutkaisiin asioihin ja jos ei yksi tuote miellytä, on nykypäivänä tarjonta suurempi kuin koskaan. On tärkeä tietää, mikä on oikeasti merkityksellistä ja mikä taas on toissijaista ja suunnitella tuote sen mukaisesti.

Hyvällä sivulla viihdytään

Muistele viimeistä käyntiäsi ruokakaupassa – oliko asiointi sulavaa, löysitkö vaivatta kaiken tarvittavan ja palaisitko samaan kauppaan ilomielin uudestaan? Jos vastasit kielteisesti ja vieressä olisi toinen kauppa, jossa käynnin jälkeen vastaukset edeltäviin kysymyksiin ovat myönteiset ja lähdet hymyssä suin kotiin, kummassa kävisit mieluiten? Oletettavasti jälkimmäinen vaihtoehto houkuttaa enemmän. Vaikka ruoka olisikin siellä 10 prosenttia kalliimpaa, todennäköisesti silti valitsisit sen mukavuuden vuoksi, ellet satu olemaan tiukalla säästökuurilla. Kaupat on suunniteltu siten, että viihtyisit niissä mahdollisimman pitkään ja ostaisit mahdollisimman paljon tavaraa, mitä et edes tullut hakemaan, vain koska ne ovat hyvin esillä. Verkkosivut ovat monella tapaa kuin ruokakauppa, verkkokaupoista puhumattakaan. Hyvin suunniteltuna nämä houkuttelevat asiakkaita pysymään sivulla kauemmin ja käyttämään sivun toimintoja enemmän–esimerkiksi yhteydenottolomaketta. Jos yhteydenottolomake on huonosti suunniteltu, pitkä ja monimutkainen täyttää, odotettavissa on huomattavasti vähemmän yhteydenottoja kuin hyvin toteutetulla lomakkeella. Kaikki vaikuttaa kaikkeen: asiakkaat viihtyvät pidempään sivulla ja siten todennäköisyys yhteydenotoille on suurempi.

Väritkin vaikuttavat käyttökokemukseen

Käyttökokemuksen suunnittelemisessa tärkeää ei ole pelkästään silmän omaaminen yksityiskohdille, vaan myös empatia ja sovellettavan psykologian tunteminen. Muun muassa väripsykologia on graafisessa suunnittelussa usein unohdettu estetiikan taakse, vaikka sen merkitys markkinoinnissa on huomattavan tärkeä. Esimerkiksi ravintolat käyttävät tiettyjä värejä mainoksissaan herättääkseen asiakkaan ruokahalun alitajuisesti. Oikeat värit suunnattuna oikealle kohderyhmälle voivat parantaa myyntitilastoja merkittävästi. Yksinkertaisemmin ja yleisemmin väriä käytetään kontrastin parantamiseen, jotta silmien on helppo erottaa elementit toisistaan ja sivusta saa selvää vaikka mustavalkoisenakin. TiimiMedia tarjoaa luovat ja ammattitaitoiset ratkaisut käyttökokemuksen parantamiseksi, verkkosivujen kehityksen ja muiden viestintäalan palveluiden ohella.