Johda yritystäsi Armi Ratian opein

Johda yritystäsi Armi Ratian opein

Millaisia johtamisen käytännön oppeja hyödynnät yrityksessäsi? Onko sinulla selkeitä periaatteita vai käytätkö joustavasti eri johtamisen keinoja aina käsillä olevan tilanteen mukaan?  Entä millaiset olivat kokemuksesi vuodelta 2021.

Mielestäni olisi hyvä pysähtyä ainakin kerran vuodessa pohtimaan sitä, mitä opit kuluneena vuotena johtamisen saralla. Vuoden vaihtuminen tarjoaa tähän oivan tilaisuuden. Millaisissa johtamisen tilanteissa sinä onnistuit kuluneena vuotena, entä mitkä johtamisen keinot osoittautuivat tehottomiksi?

Erilaisia johtamisoppeja on tarjolla tänä päivänä lukuisina. Eroaako pienen ja suuren yrityksen johtamisen toisistaan. Mielestäni vastaus on sekä kyllä ja ei.

Eräs menestyvän suomalaisen pienen yrityksen maailman maineeseen kasvattanut Marimekon perustanut Armi Ratia kiteytti omat liikkeenjohdon oppinsa selkeään listaan, muistettaviin ja vältettäviin asioihin.

ARMI RATIAN LIIKKEENJOHDOLLINEN MUISTILISTA

On hyvä muistaa:

  1. ihminen
  2. idea
  3. sisäinen majakka
  4. “syy” pitää uskaltaa ottaa itselleen
  5. ei kompromisseja pakon edessä – jos silloinkaan
  6. kevyttä ranneliikettä – pelurin vaistoa
  7. sana on sopimuksen arvoinen
  8. laskea tarkasti – toimia rämäpäisesti
  9. taskussa aina kolme vaihtoehtoa
  10. suoruutta uskaltaa sanoa vaikeakin

On hyvä välttää

  1. entisiä polkuja
  2. toiveajattelua
  3. “viisaita neuvonantajia”
  4. aurinkomatkoja
  5. tulehtuneita päähänpinttymiä
  6. yksinäisen ratkaisun pelkoa
  7. peruutuspeiliin ja menneisyyteen katsomista
  8. liiketaloudellisia muotilääkkeitä
  9. ihmisen unohtamista
  10. minkään liian vakavasti ottamista – ainakaan itsensä

Lähde: Kikka Seppä Marimekko – mietteitä vuosilta 2004-2008 -blogi -kirjoitus (http://dressyouup-kikka.blogspot.com/2012/07/marimekko-mietteita-vuosilta-2004-2008.html)

Mielestäni Armi Ratian liikkeenjohtamisen muistilistan johtamisen periaatteet ovat ajattomia. Marimekon menestykäs liiketoiminnan kansainvälistyminen ja kasvattaminen kertovat myös niiden toimivuudesta.

Toivon, että laadit itsellesi Armi Ratian tavoin huoneentaulun, joka johtaa yrityksesi menestymiseen tuleva vuonna.

Juhani Sippola

Kirjavinkki: Juha Tanttu Armi Ratian maailmassa, Kustannusosakeyhtiö Tammi

TiimiMedia – 10 vuotta

TiimiMedia – 10 vuotta

TiimiMedialla on juhlavuosi, sillä se aloitti 1.2.2012 toimintansa. Perustimme TiimiMedian osuuskuntakurssilla. Kukapa meistä olisi silloin uskonut, että siipemme kantavat näin pitkälle.

Saimme Cimsonin järjestämällä osuuskuntakurssilla hyvät eväät muun muassa osuuskunnan perustamiseen, tuotteiden ja palvelujen markkinointiin sekä myyntiin.
Markkinointi on tärkeää
Ikäni muistan, kuinka kurssijohtajamme painotti markkinointia. Tärkeintä on markkinointi, markkinointi ja vielä kerran markkinointi.

TiimiMedia aloittikin tuotteidensa ja palvelujensa markkinoinnin jo kurssiaikana. Tarjosimme opinahjomme lähistöllä oleville yrityksille muun muassa nettisivujen tekoa, graafisia palveluita sekä muita media- ja viestintäpalveluita.

Monialaisuus on valttia

TiimiMedia on monialainen osuuskunta.  Viestintäalan lisäksi joukkoomme kuuluvat monipuolinen Mikon Kotityöpalvelut ja taitava Ompelimo Amornrat. Uusia osaajia on matkan varrella liittynyt mukaan monipuoliseen joukkoomme. He ovat tuoneet mukanaan lisää monipuolista kokemusta ja viestintäosaamista.

Aluksi suhtauduin epäilevästi monialaiseen osuuskuntaan. Epäilykseni osoittautuivat turhiksi, koska yhteistyö eri toimialojen kanssa on sujunut enemmän kuin hyvin. Kaikki munat eivät myöskään ole yhdessä korissa.

Joukossamme on sekä eri-ikäisiä että eri kulttuureista tulevia osaajia. Kansainvälisyys on osa toimintatapaamme. TiimiMedia on onnistunut ennakkoluulottomuudellaan yhdistämään eri aloja toimimaan saumattomasti yhdessä.

Asiakas on ykkönen
Avoimuus ja asiakkaista huolehtiminen ovat avainasemassa. Hyvä yhteishenki on yksi johtoajatuksiamme. TiimiMedia on mielestäni hyvin onnistunut sitä vaalimaan.
Jatkuva kouluttautuminen ja ajanhermolla pysyminen ovat yksi syy TiimiMedian menestymiseen. Hoidamme pitkälti itse sekä hallintoomme liittyvät työt että teemme viestintä- ja markkinointimateriaalimme. Näin säästämme kuluja.
TiimiMedia on toiminut verkoissa koko olemassaolon ajan. Olimme siinäkin edelläkävijöitä. Koronan yllättäessä etätyö oli meille tuiki tuttua. Toki olemme kokoustaneet verkkoyhteyksien kautta, mutta sekin on sujunut hyvin.

Viime tilikausi oli TiimiMedian historian parhaita. Sen liikevaihto kasvoi peräti lähes 43 prosenttia. Korona ei TiimiMediaa lannistanut.

Kiitän kaikkia asiakkaitamme sekä yhteistyökumppaneitamme hyvästä yhteistyöstä. Kaunis kiitos kuuluu myös jäsenistöllemme. Toivottavasti TiimiMedialla on vielä monia työntäyteisiä vuosia jäljellä. Nautitaan nyt juhlavuodestamme!

 

Marjaana Sunila-Kankare
TiimiMedia osk
www.tiimimedia.fi
puheenjohtaja

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Liikevaihto hurjaan nousuun

Liikevaihto hurjaan nousuun

TiimiMedian edellinen tilikausi sujui todella hyvin koronasta huolimatta. Liikevaihtomme lisääntyi peräti yli 40 prosenttia. Se kasvoi kaikissa tiimeissämme.

Toivon hartaasti, että sama noususuuntainen kehitys jatkuu edelleen. TiimiMediahan on myös koko ajan tunnetumpi sekä yleisön että asiakkaiden keskuudessa. Asiakasmäärämme kasvaa sekin koko ajan.

Etäpalaverit toimineet hyvin

TiimiMedia on toiminut etänä lähes koko korona-ajan myös yhteistyökumppaneiden kanssa. Kokouksemme ovat olleet etänä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Etäpalaverit ovat sujuneet enemmän kuin hyvin.

Olemme olleet mukana myös Pääkaupunkiseudun TE-keskusten etänä järjestämissä rekrytointitapahtumissa. Ne ovat toimineet yllättävän hyvin. Näiden tapahtuminen avulla olemme saaneet myös uusia jäseniä.

Tietysti mikään etäpalaveri tai muu etätapahtuma ei korvaa kasvokkain tapaamista. Poikkeusoloissa on tärkeää pitää hyvää mielialaa yllä ja huolehtia työntekijöistä ja jäsenistä.

TiimiMediassa olemme lisänneet muun muassa asiakkuudenhallintaan liittyviä palavereita, jotta voisimme paremmin palvella ja huolehtia asiakkaistamme. Nämä voisivat muuten helposti unohtaa meidät.

Yhteistyön ja vuorovaikutteisuuden tärkeys korostuvat

Yllätykseksi olen huomannut, että ihmisten itsekkyys on korona aikana lisääntynyt. Usea on kiinnostunut vain omista eduistaan, jolloin tiimimäinen ajattelu helposti unohtuu.

TiimiMedia korostaa alati yhteistyön tärkeyttä ja tiimimäistä ajattelutapaa. Kaveria autetaan, häntä ei jätetä pulaan.

Korona on myös vaikuttanut jopa henkilöiden käyttäytymistapoihin. Kun ihmiset vihdoinkin tapaavat toisiaan, jokaisella on niin paljon kerrottavaa, että helposti puhumme toistemme päälle.

On kiire puhua omat kuulumiset ensin ja valitettavan usein unohdetaan kysyä, mitä asiakkaalle, ystävälle tai kaverille kuuluu. Kuitenkin jokaisella meistä on tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi varsinkin näin korona-aikana. Viestinnän asiantuntijoilla siis riittää töitä näinä aikoina vakuuttaa ja puhua vuorovaikutuksen tärkeydestä.

Osoitamme myös kunnioitusta toisiamme kohtaan, kun kuuntelemme vuorotellen toisiamme. Näin aito vuorovaikutus säilyy.

Kiitän kaikkia asiakkaitamme, yhteistyökumppaneita ja TiimiMedian jäseniä kuluneesta vuodesta! Toivotan teille Rauhallista Joulua ja Menestystä ensi vuodelle! Pysykäämme terveinä!

Marjaana Sunila-Kankare
TiimiMedia
puheenjohtaja

TiimiMedian palvelut ja miksi tarvitset meitä, osa 1.

TiimiMedian palvelut ja miksi tarvitset meitä, osa 1.

TiimiMedian vahvuus on yhteistyö. Porukkaamme kuuluu niin vanhaa konkaria kuin nuorta ja dynaamista väkeä. Palvelupalettimme on monipuolinen, koska jokaisella on omat vahvuusalueensa. Kokemusta löytyy niin viestinnästä kuin markkinoinnista ja suunnittelusta.

Suunnittelupalvelut

Millaiset ovat juuri sinun organisaatiosi viestintätarpeet? Ketkä haluat tavoittaa viestilläsi? Onko paras tapa tiedote vai haluatko lähestyä yleisöäsi tällä kertaa tarinallisin keinoin? Vai jollain muulla tavalla?

Mietimme mielellämme yhdessä kanssasi, mikä on paras kanava ja paras tapa saada haluamasi ryhmän huomio, olivatpa he sitten asiakkaita, alihankkijoita tai muita sinua kiinnostavia ihmisiä.

TiimiMedia tarjoaa sekä ulkoisen että sisäisen viestinnän palveluja. Nykypäivänä tärkeä osa ulkoista viestintää on medianäkyvyys. Olemme tehneet töitä sekä painetun että sähköisen median parissa. Meiltä luonnistuu printti ja digitaalinen viestintä ja meillä on kokemusta myös radio- ja tv-työstä.

Heikki on toiminut Maikkarilla ja Ylellä ja tehnyt sekä radio- että tv-työtä. Villellä on kokemusta radiotyöstä ja podcastien tekemisestä. Marjaanalla on päätoimittajakokemusta. Tiedämme siis, miten median mielenkiinnon saa syttymään ja miten kannattaa käyttää erilaisia medioita. Yhteenlaskien olemme tehneet satoja ellei tuhansia lehdistötiedotteita.

TiimiMedia vastaa viestintätarpeisiisi
Kuuluuko? Hienovaraisempikin viestintä voi riittää 🙂

Ulkoinen viestintä

Ulkoisella viestinnällä vaikutetaan paitsi asiakkaisiin myös alihankkijoihin ja muihin sidosryhmiin. Eri asiakasryhmät saattavat vaatia hieman eri lähestymistavat ja jopa eri viestintäkanavat. Suomen Yrittäjät kirjoittaa viestinnän merkitystä yritykselle hyvin tässä.

Viestintä on aina pohjimmiltaan kaksisuuntaista ja reagoi vaikkapa asiakkailta saatuun palautteeseen ja juttuihin mediassa. Lisäksi hyvällä viestinnällä voi hankkia uusiakin asiakkaita.

Sisäinen viestintä

Sisäinen viestintä on sekin tärkeää. Se ei ole pelkkää tiedottamista, vaan myös tapa jalkauttaa strategia ja luoda yhteishenkeä. Se kannattaa, koska työyhteisön tunnelma ja yhteishenki näkyvät lopulta myös asiakaskokemuksessa. Hyvä kirjoitus sisäisen viestinnän merkityksestä organisaatiolle löytyy Recommended Finlandin sivuilta täältä.

Meillä erityisesti Marjaanalla on kokemusta sisäisestä viestinnästä. Eija ja Jussi ovat molemmat tehneet sekä asiakaslehtiä että organisaation sisäistä lehteä, Jussi päätoimittajana ja Eija toimittajana. Monitaitoisena miehenä Jussi on myös ottanut niihin valokuvia.

PK-yritykset asiakkaina

Olemme erikoistuneet työskentelyyn pk-yritysten ja yhteisöjen kanssa. Niiden kannalta toimivin viestintämalli ei ole sama kuin konserniyrityksillä, joilla saattaa olla parin jalkapallojoukkueen kokoinen viestintäosasto.

Pienen yrityksen kannattaa pikemminkin ulkoistaa viestintänsä osaavalle toimistolle, kuten TiimiMedialle. Näin mahdollistuu keskittyminen juuri sinun yrityksesi tai yhteisösi ydinosaamiseen eli sen tuotteen tai palvelun tekemiseen, jota varten organisaatio on olemassa.

Ota yhteyttä meihin, niin katsotaan, kuinka voimme vastata tarpeisiisi!

Vältä pienyrittäjän pahin virhe

Vältä pienyrittäjän pahin virhe

Yksinyrittäjän ja pienen yrityksen pahin virhe ei liity toimialan valintaan, ei ammatilliseen osaamiseen eikä myyntitaitoihin.

— Yksinyrittäjän ja pienyrittäjän menestymisen ratkaisee usein se, miten yrittäjä tai toimitusjohtaja hallitsee omaa ajankäyttöään, kertoi Juha Valkamo Helsingin yrittäjien Hoppu on hanurista -tilaisuudessa.

Valkamo työskentelee Kissconsulting Oy:n asiakkuusjohtaja Hän on tehnyt yli 25 vuoden uran johtotehtävissä elintarvike- ja ravintolabusineksessä.

Yhteys liiketoiminnan menestykseen

Ajanhallinnalla on suora yhteys liiketoiminnan menestykseen. — Asiakas jättää usein ostamatta, jos et ole läsnä asiakaskohtaamisessa. Huonosti nukutun yön jälkeen, stressaantuneena ja kiireinä et ole parhaimmillasi, minkä asiakas myös näkee ja aistii.

Valkaman mukaan varsinkin pienyrittäjä on helposti töissä 24/7, ja hänellä on ”liian monta rautaa tulessa” yhtä aikaa. — Ongelma on monesti se, että yrittäjä ei osaa keskittyä oman liiketoimintansa kannalta olennaisiin asioihin.

— Esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin on mukava osallistua, mutta ovatko ne oman ajankäytön kannalta tärkeitä tilaisuuksia?  Itselle ja läheisille pitäisi muistaa myös varata aikaa.

Miten hallitset ajankäyttöäsi

— Jotta yrittäjä saa ajankäyttönsä hallintaansa, hänen tulisi hakea oman ajankäyttönsä nollapiste. Omasta ajankäytöstä saa otteen, kun pysäyttää nykyisen ajankäyttötilanteen. Tämä tapahtuu laatimalla työlista kaikesta siitä, mitä yrittäjän pitäisi saada aikaa. Työlistan laatiminen voi kestää jopa muutaman viikon. Työlistan pituus vaihtelee ja sen pituus voi olla esimerkiksi 3 – 22 A4 -sivua pitkä.

— Työlista kannattaa laatia itselle parhaiten sopivan välineen avulla, ja päivittäin varata aikaa sen päivittämiseen.

Tuleva ajankäyttösi selville

Työlistan laatiminen tarjoaa lukuisia etuja. — Lista paljastaa helposti esimerkiksi sen, että yrittäjä ei käytä aikaansa oman yrityksensä kannalta tärkeimpiin tehtäviin esimerkiksi uusien asiakkaiden hankintaan ja tarjouksiin.

Merkittävimpänä hyötynä Valkama pitää sitä, että työlista synnyttää yrittäjälle hallinnan tunteen. Tämä myös vähentää stressiä, mitä tekemättömät työt usein aiheuttavat.

— Edellisenä päivänä hän suosittelee tekemään listan niistä tehtävistä, joita yrittäjän tulee saada aikaan seuraavana päivänä.

Valkaman mukaan työlista on helppo tehdä. — Mutta yrittäjä on helposti pulassa työlistansa kanssa, koska sinne kertyy paljon erilaisia tehtäviä. Oman kokemuksensa mukaan hän kertoo, että näin käy yleensä aina.

Mikä on tärkeintä ajankäyttöäsi?

Valkama kehottaa yrittää miettimään, mikä on hänelle tärkeintä ajankäyttöä omassa yrityksessään.

— Työlistasta muodostuu helposti Valkaman mukaan työtehtävien priorisointi -lista. Työlista on hyvä apuväline siihen, että yrittäjä tekee tärkeiksi katsomiaan tehtäviä. Vaikka ne odottamattomat tehtävät tulee tehdä, niin pitkä työlista ei katoa mihinkään. Siihen voidaan aina palata.

Hänen mukaansa yrittäjän onkin tärkeintä miettiä mihin hän suuntaa aikaansa ja energiaansa sekä erottaa tärkeän vähemmän tärkeästä.

— Varsinkin yksinyrittäjän ja pienyrittäjän on tärkeää miettiä sitä, mihin suuntaa ajankäyttöään, koska muuten työmäärä murskaa yrittäjän.

Priorisointi on luopumista

— Suunta löytyy vain valintoja tekemällä. Mieti mitä haluat ja mitä tavoittelet, neuvoo Valkama. Yrittäjä voi ajautua tekemään rutiinitehtäviä, koska kehittämistä vaativat työt ovat usein hankalia ja edellyttävät päätöksiä.

— Priorisointi on käytännössä luopumista. Keskityt silloin yrittäjänä kerrallaan vain 2-3 tärkeän teeman läpivientiin. Mitkä ovat sinun liiketoimintasi kannalta ne muutamat tärkeät teemat, joihin sinun tulisi keskittyä. Tehtäviä on aina enemmän kuin on aikaa.

— Mieti, mitä teet vähemmän, jotta pystyt tekemään jotain muuta enemmän. Onko sinulla kykyä luopua jonkun tekemisestä, koska luopuminen on usein tuskallista.

Yrittäjä ja tietokirjailija Janne Jääskeläisen vinkit yrittäjän ajankäyttöön

60 % ajasta pitäisi keskittyä siihen, mitä tapahtuu tulevaisuudessa

30 % ajasta pitäisi keskittyä siihen, mitä tapahtuu nyt

10 % ajasta siihen, mitä on tapahtunut.

Älä hukkaa aikaa sellaiseen, jonka joku muu voi tehdä.

Lähde: Janne Jääskeläinen 2015 (s.233)

Teksti: Juhani Sippola

Lähteitä ja lukuvinkkejä

Janne Jääskeläinen (2015) Älä Yritä, tätä sinulle ei kerrottu yrittämisestä. Kauppakamari
Marika Maury, Jaakko Tuomila, Tuomo Meretniemi (2018). Hoppu on hanurista. Kiss Publishing


Autamme sinua menestymään

Ota yhteyttä TiimiMediaan, niin kerromme miten voimme auttaa sinua keskittymään oman yrityksesi tärkeimpiin tehtäviin. puh. 045 848 3688, info@tiimimedia.fi, www.tiimimedia.fi