Tarinat ja sisällöt tehostavat myyntiäsi

“Asiakkaat pyytävät meiltä vähän tarjouksia.” “Mainontamme maksaa paljon eikä ole tuloksellista.”

“Olemme kovassa hintakilpailussa.” “Puhelinmyyntimme tulokset eivät vastaa odotuksiamme.”

Tuntuvatko edellä mainitut tilanteet tutuilta sinun pk-yrityksessäsi? Myynnin vaikeutumiseen ja mainonnan tehon heikkenemiseen vaikuttaa ostajien käytöksen muutos. Tämä pätee erityisesti, jos myyt tuotteita ja palveluita yrityksille.

Ostaminen muuttuu

Muutos koskee meitä kaikkia. Miten itse ostit matkan, auton tai tietokoneen? Vertailitko netissä toimittajia ja tuotteita, luitko suosituksia somessa ja kysyitkö kaveriltasi vinkkejä?

Tänä päivänä arviolta 80 % yrityksistä tekee jo ennakkoon valinnan siitä, mihin yrityksiin se on yhteydessä ennen tarjouspyynnön tekemistä.

Ja aivan samoin kuin meistä jokainen myös yritys haluaa toimittajakseen kumppanin, jota muut suosittelevat, on oman alansa asiantuntija, luotettava ja palvelualtis.

Millaisia yrityksiä suositellaan?

Millaisena oma yrityksesi näyttäytyy nykyisten ja potentiaalisten asiakkaittesi silmissä? Tyrkytätkö tuotteitasi ja palveluita vai tarjoatko apua asiakkaiden ja mahdollisten asiakkaiden ongelmiin?

Yritykset, joita suositellaan osoittavat olevansa kiinnostuneita asiakkaiden haasteista. Tähän tilanteeseen pääsemiseksi tarvitset sisältömarkkinointia. Siinä on kyse yksinkertaisesti siitä, että tarjoat kotisivujesi ja muiden digitaalisten kanavien välityksellä asiakkaillesi ja mahdollisille asiakkaille sellaisia sisältöjä, jotka tuottavat heille hyötyä ja lisäarvoa.

Saat yrityksillesi moninkertaisen hyödyn, kun tarjoat sisältöjä, joita niiden lukijat haluavat linkittää edelleen omille liiketuttavilleen. Suosittelun merkitys ostopäätösten harkintavaiheessa kasvaa jatkuvasti, mistä kertovat monet tutkimukset.

Herätä luottamusta

Asiakastarinat kuuluvat parhaimpiin sisältöihin, joita voit tarjota potentiaalisille asiakkaillesi. Ne toimivat suosittelun tavoin. Asiakkaan tarinaan on helppo samaistua.

Esimerkiksi olet ostamassa koulutusta. Yritys A kehuu kurssejaan mainoksessaan. Yritys B julkaisee asiakastarinoita, joissa heidän asiakkaat kertovat koulutuksen myönteisistä kokemuksista. Kumman yrityksen viestejä haluaisit lukea?

Asiakastarinat lisäävätkin tehokkaasti yrityksen luotettavuutta. Ne myös vähentävät ostajan kokemaa riskiä, mikä helpottaa päätöksentekoa. Koska tarinat herättävät aina tunteita ja mielikuvia, ne muistetaan pidempään kuin mainosväitteet. Ja parhaat tarinat kerrotaan kavereille.

Vedä asiakkaita puoleesi

Miten saat parhaan hyödyn sisältömarkkinoinnista ja asiakastarinoista? Suunnittelu korostuu tehokkaassa hyödyntämisessä. Samoin jatkuvuus kotisivuillasi, sosiaalisessa mediassa ja valitsemissasi muissa digitaalisissa kanavissa on tärkeää.

Haluatko vetää enemmän potentiaalisia asiakkaita puoleesi? Ota yhteyttä, niin kerromme miten voimme auttaa sinua.

Juhani Sippola 

markkinointi ja sisällöntuotanto