Moni tapaamani ihminen on kanssani samaa mieltä tästä yhteiskunnallisesta epäkohdasta.
Tämä epäkohta on digitaalisaation yleinen lisääntyminen kaikessa asioimisessa
yhteiskunnassa ja yksityisisä palveluissa digitaitojen raahatessa perässä. Tekemäni
opinnäytetyö perustui tähän kysymykseen. Tein maisterin haastattelututkimuksen 50
digitaalisella lomakevastauksella.
Digituki on yleistynyt kuitenkin viime aikoina monilla eri aloilla. Yksinkertaistettuna suurin
tarve oli käyttötuen ja avustuksen puute. Selkein voimavara tähän olisivat omaiset ja
heidän auttamisensa tukitehtäviin. Toinen esilletullut tekijä oli laitteiston hankintatapa ja –
kustannukset. Aiemmassa työssäni invalidin avustajana tuli esille myös internetin
myönteinen ja sosiaalinen vaikutus arjessa esimerkiksi yksinäisyyden torjunnassa.
Erilaisten keskustelualustojen ja sosiaalisen median käyttö on yleistynyt.
Moni tuen antaja kärsii ns. diginarsismista, eli näyttää mielummin tehokkaalta kuin käy
rauhallisesti läpi autettavan tarpeet omaehtoisessa palvelujen käytössä. Kärsivällisellä
käyttötuella on selvä tilaus. Esimerkiksi verkkopankkipalvelujen käyttö on nykyään melko
yksinkertaista. Havaitsin, että useimmat tukitarpeet ovat yksinkertaisia, ja opastuksen
onnistuminen näin ollen myös huomattavan hyödyllistä.
Tämä epäkohta pitäisi poistaa yhteiskunnassa verkostoitumalla ja auttamalla omaisia ja
hoitajia tuen toteuttamisessa. Ehdotan että jokainen kykenevä voisi löytää läheltään
sopivan autettavan yksi kerrallaan. Haastan näin kaikki talkoisiin!
Panu Wartiovaara