by Marjaana Sunila-Kankare | Dec 20, 2021
TiimiMedian edellinen tilikausi sujui todella hyvin koronasta huolimatta. Liikevaihtomme lisääntyi peräti yli 40 prosenttia. Se kasvoi kaikissa tiimeissämme.
Toivon hartaasti, että sama noususuuntainen kehitys jatkuu edelleen. TiimiMediahan on myös koko ajan tunnetumpi sekä yleisön että asiakkaiden keskuudessa. Asiakasmäärämme kasvaa sekin koko ajan.
Etäpalaverit toimineet hyvin
TiimiMedia on toiminut etänä lähes koko korona-ajan myös yhteistyökumppaneiden kanssa. Kokouksemme ovat olleet etänä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Etäpalaverit ovat sujuneet enemmän kuin hyvin.
Olemme olleet mukana myös Pääkaupunkiseudun TE-keskusten etänä järjestämissä rekrytointitapahtumissa. Ne ovat toimineet yllättävän hyvin. Näiden tapahtuminen avulla olemme saaneet myös uusia jäseniä.
Tietysti mikään etäpalaveri tai muu etätapahtuma ei korvaa kasvokkain tapaamista. Poikkeusoloissa on tärkeää pitää hyvää mielialaa yllä ja huolehtia työntekijöistä ja jäsenistä.
TiimiMediassa olemme lisänneet muun muassa asiakkuudenhallintaan liittyviä palavereita, jotta voisimme paremmin palvella ja huolehtia asiakkaistamme. Nämä voisivat muuten helposti unohtaa meidät.
Yhteistyön ja vuorovaikutteisuuden tärkeys korostuvat
Yllätykseksi olen huomannut, että ihmisten itsekkyys on korona aikana lisääntynyt. Usea on kiinnostunut vain omista eduistaan, jolloin tiimimäinen ajattelu helposti unohtuu.
TiimiMedia korostaa alati yhteistyön tärkeyttä ja tiimimäistä ajattelutapaa. Kaveria autetaan, häntä ei jätetä pulaan.
Korona on myös vaikuttanut jopa henkilöiden käyttäytymistapoihin. Kun ihmiset vihdoinkin tapaavat toisiaan, jokaisella on niin paljon kerrottavaa, että helposti puhumme toistemme päälle.
On kiire puhua omat kuulumiset ensin ja valitettavan usein unohdetaan kysyä, mitä asiakkaalle, ystävälle tai kaverille kuuluu. Kuitenkin jokaisella meistä on tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi varsinkin näin korona-aikana. Viestinnän asiantuntijoilla siis riittää töitä näinä aikoina vakuuttaa ja puhua vuorovaikutuksen tärkeydestä.
Osoitamme myös kunnioitusta toisiamme kohtaan, kun kuuntelemme vuorotellen toisiamme. Näin aito vuorovaikutus säilyy.
Kiitän kaikkia asiakkaitamme, yhteistyökumppaneita ja TiimiMedian jäseniä kuluneesta vuodesta! Toivotan teille Rauhallista Joulua ja Menestystä ensi vuodelle! Pysykäämme terveinä!
Marjaana Sunila-Kankare
TiimiMedia
puheenjohtaja
by Eija Pohjansaari | Feb 19, 2020
Vuoden alussa on tapana arvioida, miten viestintä ja markkinointi kehittyvät lähitulevaisuudessa. Trendien herkkä vaistoaminen kiinnostaa paitsi meitä viestintäalan ammattilaisia myös yrittäjiä, jotka hakevat lisää näkyvyyttä. Mitä siis on luvassa vuodelle 2020?
Sosiaalinen
media
Erilaisten sosiaalisen median palvelujen suosiossa on paljon vaihtelua. Viime aikoina on puhuttu paljon somen tietosuojaongelmista, joita on havaittu esim. Facebookin kohdalla. Facebook säilynee kuitenkin tärkeänä markkinointikanavana Twitterin ja Instagramin rinnalla. Markkinoille voi hyvin tulla uusia somepalveluja ja entisiä voi pudota pois.
Tarinallisuus on trendikästä edelleen. Sitä voi hyödyntää esimerkiksi jakamalla Instagramin yritysprofiilin storyt yhdellä klikkauksella siihen liitetylle Facebook-sivulle.
Somen tehokkuus markkinointikanavana on vahvasti kohderyhmäsidonnainen. Eri ikäiset ihmiset suosivat erilaisia somekanavia. Siksi markkinoijan kannattaakin miettiä, mikä somekanava tavoittaa parhaiten kunkin kohderyhmän ja millaisia sisältöjä heille kannattaa jakaa.
Globaalit
megatrendit
Sitra julkaisi vuodenvaihteessa näkemyksensä viidestä globaalista megatrendistä, jotka tällä hetkellä vaikuttavat yhteiskunnallisen kehityksen taustalla. Raportin voi ladata tästä.
Megatrendit ovat ekologinen jälleenrakennus, väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen, verkostomaisen vallan voimistuminen, teknologian sulautuminen kiinteäksi osaksi arkielämää ja talousjärjestelmän suunnan etsiminen. Jokainen näistä megatrendeistä koskettaa myös viestintää ja markkinointia. Kuinkako? Tässä on muutamia esimerkkejä.
Viestintä
on vuorovaikutusta
Väestön monipuolistuminen ja muuttuminen asettaa vaatimuksia vuorovaikutustaidoille, jotka toki ovat viestinnän ytimessä jo entuudestaan. Nyt niiden merkitys vain korostuu, kun viestinnän on tavoitettava eri-ikäiset ihmiset, joilla saattaa olla myös erilainen kulttuuri- ja koulutustausta. Läpinäkyvyyden ja eettisyyden merkitys viestinnässä korostuu.
Mitä
paremmin yritys kykenee avaamaan toimintansa vastuullisuutta esimerkiksi
ympäristökysymyksissä, sitä paremmin se saa brändilleen positiivista nostetta. Ihmisiä
kiinnostaa luonnollisesti myös se, mihin kaikkeen heidän antamiaan tietoja
käytetään. Läpinäkyvyys tässä suhteessa lisää asiakasuskollisuutta ja kasvattaa
kiinnostusta yritystä kohtaan. Viestintä kannattaa siis nähdä pikemminkin osana
yrityksen koko toimintakulttuuria ja strategiaa kuin erillisenä osa-alueena.
Teknologia
monimuotoistaa viestintää
Uusi kehittyvä viestintäteknologia mahdollistaa tehokkaan visuaalisen ja auditiivisen viestinnän. On luultavaa, että podcastit kehittyvät ammattimaisemmiksi ja uutisjuttuja on jatkossa enemmän saatavilla myös kuunneltavassa muodossa. Tekoäly ei ole enää muutaman vuoden päästä pelkkää hypeä, vaan luonnollinen osa digitaalista markkinointia.
Gartner, joka on eräs maailman johtavista tutkimus- ja konsultointiyrityksistä, ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä jonkinlainen tekoälyominaisuus löytyy jokaisesta uudesta teknologiatuotteesta. Tulee olemaan hyvin kiinnostavaa nähdä tämän vuoden lopussa, miten hyvin heidän ennusteensa osui kohdalleen. Suunta on kuitenkin selvä.
Tekoäly mahdollistaa pienempienkin kohderyhmien huomioinnin
Tekoälystä tulee paremmin kohdennettua. Se antaa mahdollisuuden niin sanotusti mikrotargetoida viestintää vastaamaan pientenkin kohderyhmien tarpeisiin. Samalla kohdennettu tekoäly antaa mahdollisuuden huomioida erilaiset paikallisetkin tekijät, kun suunnataan markkinointia uusille (ja vanhoillekin) kohderyhmille.
Markkinoinnista voidaan siis tekoälyn avulla tehdä ikään kuin räätälöityä ja esimerkiksi paikallisuus voidaan huomioida yhtenä tekijänä myös esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa ja -markkinoinnissa.
Huomasitko jotakin, mitä yrityksesi voisi lähteä hyödyntämään vaikka heti? Kiinnostaako markkinoinnin suunnittelu ja sosiaalisen median kanavien sisällön ja toteutuksen miettiminen osaavan kumppanin kanssa? Ota yhteyttä TiimiMediaan, niin katsotaan, miten voisimme yhdessä olla trendien aallonharjalla!
by Marjaana Sunila-Kankare | May 12, 2018
Edessäsi ovat Viestintätoimisto TiimiMedia osuuskunnan uudet nettisivut. Upealta näyttää!
Siitä on jo yli kuusi vuotta, kun TiimiMedia perustettiin. Olikin jo aika uudistaa
nettisivumme.
Kuudessa vuodessa viestintä on kokenut lähes täydellisen muodonmuutoksen nimenomaan
teknillisesti. Visuaalisuus on yhä tärkeämpää. Viestintäammattilaisten on hallittava nykyään viestintätekniikkaa laidasta laitaan. Kehitys ei näytä laantumisen merkkejä.
TiimiMedian on pysyttävä tässä kehityksessä mukana. Se vaatii viestinnän ammattilaisten
jatkuvaa kouluttautumista ja kykyä oppia uutta.
Sujuva teksti soljuu
On yksi asia, joka ei ole muuttunut vuosien saatossa. Viestinnän ammattilaisen on osattava kirjoittaa tekstiä nopeasti, sujuvasti. Hyvä teksti on kuin soljuva puro. Se tempaa lukijansa mukaan. Teksti luo lukijalle elämyksiä, keinon irrottautua arjen kiireistä edes hetkeksi.
Taitavaakin kirjoittajaa uhkaa tulevaisuudessa mörkömäinen uhka, robotti. Se ehkä korvaa taitavimmatkin kirjoittajat. Sujuvasanaiselle tekstinikkarille on vielä kysyntää niin TiimiMediassa kuin muissakin medioissa. Antaa palaa vaan!
Hyvä lukija, annathan rakentavaa palautetta sivuistamme. Sitä me odotamme, vuorovaikutteisuutta.
Mottommehan on: Kehity ammattilaisena koko ajan.
Marjaana Sunila-Kankare
TiimiMedian puheenjohtaja