Viestinnän trendit 2020
Vuoden alussa on tapana arvioida, miten viestintä ja markkinointi kehittyvät lähitulevaisuudessa. Trendien herkkä vaistoaminen kiinnostaa paitsi meitä viestintäalan ammattilaisia myös yrittäjiä, jotka hakevat lisää näkyvyyttä. Mitä siis on luvassa vuodelle 2020?
Sosiaalinen media
Erilaisten sosiaalisen median palvelujen suosiossa on paljon vaihtelua. Viime aikoina on puhuttu paljon somen tietosuojaongelmista, joita on havaittu esim. Facebookin kohdalla. Facebook säilynee kuitenkin tärkeänä markkinointikanavana Twitterin ja Instagramin rinnalla. Markkinoille voi hyvin tulla uusia somepalveluja ja entisiä voi pudota pois.
Tarinallisuus on trendikästä edelleen. Sitä voi hyödyntää esimerkiksi jakamalla Instagramin yritysprofiilin storyt yhdellä klikkauksella siihen liitetylle Facebook-sivulle.
Somen tehokkuus markkinointikanavana on vahvasti kohderyhmäsidonnainen. Eri ikäiset ihmiset suosivat erilaisia somekanavia. Siksi markkinoijan kannattaakin miettiä, mikä somekanava tavoittaa parhaiten kunkin kohderyhmän ja millaisia sisältöjä heille kannattaa jakaa.
Globaalit megatrendit
Sitra julkaisi vuodenvaihteessa näkemyksensä viidestä globaalista megatrendistä, jotka tällä hetkellä vaikuttavat yhteiskunnallisen kehityksen taustalla. Raportin voi ladata tästä.
Megatrendit ovat ekologinen jälleenrakennus, väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen, verkostomaisen vallan voimistuminen, teknologian sulautuminen kiinteäksi osaksi arkielämää ja talousjärjestelmän suunnan etsiminen. Jokainen näistä megatrendeistä koskettaa myös viestintää ja markkinointia. Kuinkako? Tässä on muutamia esimerkkejä.
Viestintä on vuorovaikutusta
Väestön monipuolistuminen ja muuttuminen asettaa vaatimuksia vuorovaikutustaidoille, jotka toki ovat viestinnän ytimessä jo entuudestaan. Nyt niiden merkitys vain korostuu, kun viestinnän on tavoitettava eri-ikäiset ihmiset, joilla saattaa olla myös erilainen kulttuuri- ja koulutustausta. Läpinäkyvyyden ja eettisyyden merkitys viestinnässä korostuu.
Mitä paremmin yritys kykenee avaamaan toimintansa vastuullisuutta esimerkiksi ympäristökysymyksissä, sitä paremmin se saa brändilleen positiivista nostetta. Ihmisiä kiinnostaa luonnollisesti myös se, mihin kaikkeen heidän antamiaan tietoja käytetään. Läpinäkyvyys tässä suhteessa lisää asiakasuskollisuutta ja kasvattaa kiinnostusta yritystä kohtaan. Viestintä kannattaa siis nähdä pikemminkin osana yrityksen koko toimintakulttuuria ja strategiaa kuin erillisenä osa-alueena.
Teknologia monimuotoistaa viestintää
Uusi kehittyvä viestintäteknologia mahdollistaa tehokkaan visuaalisen ja auditiivisen viestinnän. On luultavaa, että podcastit kehittyvät ammattimaisemmiksi ja uutisjuttuja on jatkossa enemmän saatavilla myös kuunneltavassa muodossa. Tekoäly ei ole enää muutaman vuoden päästä pelkkää hypeä, vaan luonnollinen osa digitaalista markkinointia.
Gartner, joka on eräs maailman johtavista tutkimus- ja konsultointiyrityksistä, ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä jonkinlainen tekoälyominaisuus löytyy jokaisesta uudesta teknologiatuotteesta. Tulee olemaan hyvin kiinnostavaa nähdä tämän vuoden lopussa, miten hyvin heidän ennusteensa osui kohdalleen. Suunta on kuitenkin selvä.
Tekoäly mahdollistaa pienempienkin kohderyhmien huomioinnin
Tekoälystä tulee paremmin kohdennettua. Se antaa mahdollisuuden niin sanotusti mikrotargetoida viestintää vastaamaan pientenkin kohderyhmien tarpeisiin. Samalla kohdennettu tekoäly antaa mahdollisuuden huomioida erilaiset paikallisetkin tekijät, kun suunnataan markkinointia uusille (ja vanhoillekin) kohderyhmille.
Markkinoinnista voidaan siis tekoälyn avulla tehdä ikään kuin räätälöityä ja esimerkiksi paikallisuus voidaan huomioida yhtenä tekijänä myös esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa ja -markkinoinnissa.
Huomasitko jotakin, mitä yrityksesi voisi lähteä hyödyntämään vaikka heti? Kiinnostaako markkinoinnin suunnittelu ja sosiaalisen median kanavien sisällön ja toteutuksen miettiminen osaavan kumppanin kanssa? Ota yhteyttä TiimiMediaan, niin katsotaan, miten voisimme yhdessä olla trendien aallonharjalla!