by Juhani Sippola | Mar 11, 2022
Millaisia johtamisen käytännön oppeja hyödynnät yrityksessäsi? Onko sinulla selkeitä periaatteita vai käytätkö joustavasti eri johtamisen keinoja aina käsillä olevan tilanteen mukaan? Entä millaiset olivat kokemuksesi vuodelta 2021.
Mielestäni olisi hyvä pysähtyä ainakin kerran vuodessa pohtimaan sitä, mitä opit kuluneena vuotena johtamisen saralla. Vuoden vaihtuminen tarjoaa tähän oivan tilaisuuden. Millaisissa johtamisen tilanteissa sinä onnistuit kuluneena vuotena, entä mitkä johtamisen keinot osoittautuivat tehottomiksi?
Erilaisia johtamisoppeja on tarjolla tänä päivänä lukuisina. Eroaako pienen ja suuren yrityksen johtamisen toisistaan. Mielestäni vastaus on sekä kyllä ja ei.
Eräs menestyvän suomalaisen pienen yrityksen maailman maineeseen kasvattanut Marimekon perustanut Armi Ratia kiteytti omat liikkeenjohdon oppinsa selkeään listaan, muistettaviin ja vältettäviin asioihin.
ARMI RATIAN LIIKKEENJOHDOLLINEN MUISTILISTA
On hyvä muistaa:
- ihminen
- idea
- sisäinen majakka
- “syy” pitää uskaltaa ottaa itselleen
- ei kompromisseja pakon edessä – jos silloinkaan
- kevyttä ranneliikettä – pelurin vaistoa
- sana on sopimuksen arvoinen
- laskea tarkasti – toimia rämäpäisesti
- taskussa aina kolme vaihtoehtoa
- suoruutta uskaltaa sanoa vaikeakin
On hyvä välttää
- entisiä polkuja
- toiveajattelua
- “viisaita neuvonantajia”
- aurinkomatkoja
- tulehtuneita päähänpinttymiä
- yksinäisen ratkaisun pelkoa
- peruutuspeiliin ja menneisyyteen katsomista
- liiketaloudellisia muotilääkkeitä
- ihmisen unohtamista
- minkään liian vakavasti ottamista – ainakaan itsensä
Lähde: Kikka Seppä Marimekko – mietteitä vuosilta 2004-2008 -blogi -kirjoitus (http://dressyouup-kikka.blogspot.com/2012/07/marimekko-mietteita-vuosilta-2004-2008.html)
Mielestäni Armi Ratian liikkeenjohtamisen muistilistan johtamisen periaatteet ovat ajattomia. Marimekon menestykäs liiketoiminnan kansainvälistyminen ja kasvattaminen kertovat myös niiden toimivuudesta.
Toivon, että laadit itsellesi Armi Ratian tavoin huoneentaulun, joka johtaa yrityksesi menestymiseen tuleva vuonna.
Juhani Sippola
Kirjavinkki: Juha Tanttu Armi Ratian maailmassa, Kustannusosakeyhtiö Tammi
by Eija Pohjansaari | Sep 6, 2020
Tämä on viimeinen osa TiimiMedian palveluista ja niiden tekijöistä kertovaa juttusarjaa. Kuten huomaat, osaamme kaikenlaista hyödyllistä!
Markkinointi
Haluatko keskittyä ydinosaamiseen ja jättää markkinointimateriaalin tuottamisen muille? Me TiimiMediassa osaamme tehdä kaikenlaista markkinointimateriaalia, niin esitteitä kuin digitaalistakin markkinointia. Somemarkkinointikin sujuu meiltä hyvin..
Voimme yhdessä miettiä, ketkä haluat tavoittaa ja mikä on tavoiteyleisösi kannalta se luontevin kanava. Marjaana, Jussi ja Eija ovat tottuneita tuottamaan kaikenlaista materiaalia eri tarkoituksiin.
TiimiMediasta saat myös hakukoneoptimointipalvelut.
Graafinen suunnittelu
Kaipaako yrityksesi tai brändisi ilme uutta potkua? Elämme hyvin visuaalisessa maailmassa ja tuore, ammattitaidolla tehty graafinen suunnittelu vaikuttaa yrityksestä tai brändistä suurelle yleisölle syntyvään mielikuvaan,
Meillä erityisesti Mikael tuo nuorekasta ilmettä kaikenlaiseen graafiseen suunnitteluun. Myös Eijalla on kuvataidetaustaa ja hieman kokemusta graafisesta suunnittelusta julisteiden muodossa. Mikaelin töihin pääset tutustumaan tästä.
Koulutus
Erityisesti asiantuntijat kokevat usein, etteivät ole mitään luontaisia esiintyjiä. Tähän auttaa kuitenkin koulutus. Meiltä TiimiMediasta löydät myös esiintymis- ja viestintäkoulutuspalvelut.
Koulutuksia voidaan räätälöidä joko yksilöille tai ryhmille ja niiden sisältö voidaan laatia juuri teidän tarpeitanne vastaavaksi. Erityisesti Marjaana on pitkän linjan kouluttaja, jolla on kokemusta monista erilaisista kohderyhmistä. Jussi puolestaan voi antaa markkinointikoulutusta ammattitaidolla ja ymmärrettävästi.
Infografiikka
Paras tapa selittää asiat lyhyesti ja ytimekkäästi on hyvin tehty infografiikka. Sen avulla voidaan kertoa uusista kehityssuunnista ja samalla tuoda vaikkapa numerot yleisöä lähelle selkeästi ymmärrettävässä muodossa.
Meillä erityisesti Eijalla on kokemusta infografiikan tekemisestä, olivatpa kyseessä sitten talousluvut, pyöräteiden kilometrimäärä tai juoksutapahtumat.
Henkilöstövuokraus
Haluaisitko käyttöösi viestintätiimin vaikkapa pariksi viikoksi? TiimiMedia voi auttaa tässäkin! Vuokraamme työvoimaa tarvittaessa lyhyeksi tai pidemmäksikin ajaksi.
Kerrot vain, minkä tyyppistä osaamista haluat käyttöösi, niin kokoamme yhdessä sinun kanssasi juuri sinun tarpeisiisi parhaiten vastaavan tiimin.
Urheilumarkkinointi
Haluatko näkyvyyttä tapahtumallesi? TiimiMediassa on myös urheilumarkkinointiosaamista.
Voimme auttaa tapahtumien kanssa, olla mukana hankkimassa sponsoreita ja miettiä yhdessä sinun kanssasi, miten lähteä liikkeelle, kun haluaa tuotteistaa jotakin urheiluun liittyvää.
Jussilla on tuore osaaminen, mitä urheilumarkkinointiin tulee. Lisäksi muutkin TiimiMediassa ovat mielellään mukana tapahtumien tunnetuksi tekemisessä ja hankkivat mielellään onnistumisia myös tällä alueella.
Ota yhteyttä, niin katsotaan, miten voimme parhaiten palvella sinua!
by Eija Pohjansaari | Feb 19, 2020
Vuoden alussa on tapana arvioida, miten viestintä ja markkinointi kehittyvät lähitulevaisuudessa. Trendien herkkä vaistoaminen kiinnostaa paitsi meitä viestintäalan ammattilaisia myös yrittäjiä, jotka hakevat lisää näkyvyyttä. Mitä siis on luvassa vuodelle 2020?
Sosiaalinen
media
Erilaisten sosiaalisen median palvelujen suosiossa on paljon vaihtelua. Viime aikoina on puhuttu paljon somen tietosuojaongelmista, joita on havaittu esim. Facebookin kohdalla. Facebook säilynee kuitenkin tärkeänä markkinointikanavana Twitterin ja Instagramin rinnalla. Markkinoille voi hyvin tulla uusia somepalveluja ja entisiä voi pudota pois.
Tarinallisuus on trendikästä edelleen. Sitä voi hyödyntää esimerkiksi jakamalla Instagramin yritysprofiilin storyt yhdellä klikkauksella siihen liitetylle Facebook-sivulle.
Somen tehokkuus markkinointikanavana on vahvasti kohderyhmäsidonnainen. Eri ikäiset ihmiset suosivat erilaisia somekanavia. Siksi markkinoijan kannattaakin miettiä, mikä somekanava tavoittaa parhaiten kunkin kohderyhmän ja millaisia sisältöjä heille kannattaa jakaa.
Globaalit
megatrendit
Sitra julkaisi vuodenvaihteessa näkemyksensä viidestä globaalista megatrendistä, jotka tällä hetkellä vaikuttavat yhteiskunnallisen kehityksen taustalla. Raportin voi ladata tästä.
Megatrendit ovat ekologinen jälleenrakennus, väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen, verkostomaisen vallan voimistuminen, teknologian sulautuminen kiinteäksi osaksi arkielämää ja talousjärjestelmän suunnan etsiminen. Jokainen näistä megatrendeistä koskettaa myös viestintää ja markkinointia. Kuinkako? Tässä on muutamia esimerkkejä.
Viestintä
on vuorovaikutusta
Väestön monipuolistuminen ja muuttuminen asettaa vaatimuksia vuorovaikutustaidoille, jotka toki ovat viestinnän ytimessä jo entuudestaan. Nyt niiden merkitys vain korostuu, kun viestinnän on tavoitettava eri-ikäiset ihmiset, joilla saattaa olla myös erilainen kulttuuri- ja koulutustausta. Läpinäkyvyyden ja eettisyyden merkitys viestinnässä korostuu.
Mitä
paremmin yritys kykenee avaamaan toimintansa vastuullisuutta esimerkiksi
ympäristökysymyksissä, sitä paremmin se saa brändilleen positiivista nostetta. Ihmisiä
kiinnostaa luonnollisesti myös se, mihin kaikkeen heidän antamiaan tietoja
käytetään. Läpinäkyvyys tässä suhteessa lisää asiakasuskollisuutta ja kasvattaa
kiinnostusta yritystä kohtaan. Viestintä kannattaa siis nähdä pikemminkin osana
yrityksen koko toimintakulttuuria ja strategiaa kuin erillisenä osa-alueena.
Teknologia
monimuotoistaa viestintää
Uusi kehittyvä viestintäteknologia mahdollistaa tehokkaan visuaalisen ja auditiivisen viestinnän. On luultavaa, että podcastit kehittyvät ammattimaisemmiksi ja uutisjuttuja on jatkossa enemmän saatavilla myös kuunneltavassa muodossa. Tekoäly ei ole enää muutaman vuoden päästä pelkkää hypeä, vaan luonnollinen osa digitaalista markkinointia.
Gartner, joka on eräs maailman johtavista tutkimus- ja konsultointiyrityksistä, ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä jonkinlainen tekoälyominaisuus löytyy jokaisesta uudesta teknologiatuotteesta. Tulee olemaan hyvin kiinnostavaa nähdä tämän vuoden lopussa, miten hyvin heidän ennusteensa osui kohdalleen. Suunta on kuitenkin selvä.
Tekoäly mahdollistaa pienempienkin kohderyhmien huomioinnin
Tekoälystä tulee paremmin kohdennettua. Se antaa mahdollisuuden niin sanotusti mikrotargetoida viestintää vastaamaan pientenkin kohderyhmien tarpeisiin. Samalla kohdennettu tekoäly antaa mahdollisuuden huomioida erilaiset paikallisetkin tekijät, kun suunnataan markkinointia uusille (ja vanhoillekin) kohderyhmille.
Markkinoinnista voidaan siis tekoälyn avulla tehdä ikään kuin räätälöityä ja esimerkiksi paikallisuus voidaan huomioida yhtenä tekijänä myös esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa ja -markkinoinnissa.
Huomasitko jotakin, mitä yrityksesi voisi lähteä hyödyntämään vaikka heti? Kiinnostaako markkinoinnin suunnittelu ja sosiaalisen median kanavien sisällön ja toteutuksen miettiminen osaavan kumppanin kanssa? Ota yhteyttä TiimiMediaan, niin katsotaan, miten voisimme yhdessä olla trendien aallonharjalla!