by Eija Pohjansaari | Aug 7, 2020
Sisällöntuotanto
Haluatko kertoa yleisölle ja yhteisöille toiminnastanne, tuotteistanne vai molemmista? Me TiimiMediassa teemme mielellämme blogitekstejä ja printtimateriaalia, kuten erilaisia esitteitä. Markkinointimateriaalin tuottaminen on meille tuttua. Marjaana, Jussi ja Eija ovat tottuneita kirjoittajia ja haastattelujen tekijöitä.
Podcastit ja videot
Oletko koskaan miettinyt, miten podcast tai video toimisi yrityksesi viestinnässä? Niiden hyödyntäminen yritysten ja yhteisöjen viestinnässä on nykypäivää. Meillä on ammattitaitoista väkeä kuvaamaan, äänittämään ja editoimaan sisällöstä juuri sellaista kuin sinä haluat.
Villellä on tuoretta näkemystä ja kokemusta erityisesti podcastien tekemisestä ja vankka kustannustoimittajatausta. Hän hallitsee äänitysprosessin alusta loppuun. Videoiden tekijöitä meillä on useampia.
Valokuvat
Kuvien käyttö viestinnässä tehostaa. Kuvien avulla voi kertoa tarinoita ja välittää tunnelmia. Kuva tuo yrityksen lähelle asiakasta.
Oma lukunsa ovat vielä tuotekuvat. Ne vaikuttavat paitsi siihen, millainen mielikuva tuotteesta asiakkaalle muodostuu, myös siihen, millainen kuva tuotetta myyvästä yrityksestä asiakkaalle muodostuu. Tuotekuvien ottamiseen kannattaa siis panostaa.
Meillä erityisesti Peik hallitsee ammattimaisen tuotekuvauksen. Lisäksi hän on loistava luonto- ja kaupunkikuvaaja.
Alexander, Eija ja Jussi ovat kaikki kuvanneet myös ammattimaisesti, erityisesti kuvittaneet omia artikkeleitaan. Eija on ollut mukana yli kymmenessä ryhmänäyttelyssä.
Kotisivut
Laita brändisi näkymään verkossa juuri sellaisena kuin itse haluat! TiimiMediassa on osaamista kotisivujen teossa. Parasta on, että meiltä saat tarvittaessa kaikki palvelut eli suunnittelun, toteutuksen ja ylläpidon!
Eija tykkää eniten tehdä WordPress-sivuja. Niissä on etuna se, että yritys voi sivuston valmistuttua itse helposti laittaa omalle sivustolleen tuoretta lisämateriaalia ilman, että kukaan joutuu opettelemaan koodaamista tai pyytämään ulkopuolista tekemään sisältöpäivitykset. Eijalla on kokemusta myös Suomessa toistaiseksi vähän käytetystä Hugosta.
Alexander tekee sivuja myös Drupalilla ja Claudio osaa toteuttaa sivuston lähes millä tavalla vain. Lisäksi hän tuo nuorekasta näkemystä mm. visuaaliseen ilmeeseen ja käytettävyyteen.
Responsiivisuus on sivujen indeksoinnissa hyvin tärkeää ja kaikki tekijämme osaavat ottaa sen huomioon. Tekijämme testaavat lisäksi sivuston toiminnallisuuden. Tähän kuuluu latausnopeus, linkit, navigointi ym. mukavaa. Me TiimiMediassa osaamme lähestyä asioita hakukoneoptimoinninkin näkökulmasta.
Ota yhteyttä, niin katsotaan, miten voimme parhaiten palvella sinua!
by Eija Pohjansaari | Nov 5, 2018
Hetki! Mikä ylipäätään on WordPress-teema?
Jokaisessa WordPress-sivustossa on käytössä jokin teema. Teema on suurin sivuston ulkoasuun vaikuttava tekijä. Pitkän linjan sivustoammattilainen Lauri Huusko määrittelee teeman roolin seuraavasti: ”Jos webhotellisi on talosi tontti ja WordPress taas talosi perusta, niin teema on talosi pohjapiirros. Se määrittää kaikkien sivustosi elementtien asettelun.”
Maksavatko teemat?
Teemoja on saatavilla sekä ilmaisia että maksullisia. Hinta riippuu lisenssistä ja siitä, kuinka monipuolinen teema on. Hyvän ja tarkoitukseen sopivan teeman voi saada muutamalla kympilläkin. WordPressin alkuaikoina teemat olivat aika simppeleitä. Jos halusi parempia tai enemmän ominaisuuksia, niitä piti rakentaa itse. Vuosien varrella on kuitenkin tapahtunut huomattavaa kehitystä ja valmiit teemat ovat nykyisin hyvinkin monipuolisia.
Kannattaisiko teema silti teettää tai tehdä itse?
Ilman muuta niin voi menetellä. Se ei kuitenkaan ole paras tapa, jos haluaa välttää turhaa työtä ja käytettävissä oleva aika on rajallinen.
Valmisteemat mahdollistavat nykyään sivuston räätälöinnin yritykselle sopivaksi aika hyvin, jotkut erinomaisestikin. Parhaissa teemoissa on myös valmiina käteviä lisäosia, kuten verkkokauppamahdollisuus. Ne ovat lisäksi hyvin yhteensopivia muiden saatavilla olevien lisäosien kanssa.
Nykyään valmisteema ei enää tarkoita sitä, että sivuston jokainen sivu näyttää samalta, ei edes ilmaisteemojen kohdalla.
Onko maksullinen teema aina parempi kuin ilmaisteema?
Ei mitenkään itsestään selvästi! On saatavilla todella hyviä ilmaisteemoja, jotka soveltuvat yrityskäyttöön erinomaisesti.
Työskentelen itse sekä maksullisia että ilmaisteemoja käyttäen. Teemavalinta riippuu ihan täysin siitä, mitä sivustolta halutaan. Helpottaa myös, jos voidaan hieman ennakoida siitä, mitä muita ominaisuuksia sivustolta voidaan jo (lähi)tulevaisuudessa kaivata.
Yrityksen toimiala vaikuttaa siihen, mikä on sille sopivin teema. Jotkut ilmaisteematkin sopivat erinomaisesti useille toimialoille.
Mitä pitää huomioida, kun valitsee teemaa?
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka usein teemaa päivitetään. Jatkuva ja säännöllinen päivittäminen on tärkeää, koska teeman täytyy toimia myös WordPress-alustapäivitysten kanssa hidastumatta ja bugittamatta.
Toinen tärkeä kriteeri on teeman latausmäärä. Parhaat teemat on ladattu satoja tuhansia kertoja. Tällainen käyttäjämäärä kertoo hyvää teeman toimivuudesta. Nämä seikat pätevät sekä ilmaisiin että maksullisiin teemoihin.
Mistä tietää, mistä teemavalinnassa kannattaa maksaa?
Tämä riippuu siitä, mitkä ominaisuudet ovat yritykselle tärkeitä. Tämä taas riippuu yrityksen toimialasta. On kuitenkin olemassa asioita, jotka kannattaa aina huomioida.
On aina riski, mikäli teeman jatkokehitys riippuu vain muutamasta tai jopa yhdestä henkilöstä. On isoja ohjelmistotaloja, jotka tekevät erinomaisia WordPress-teemoja. Sellaisia voi käydä katsomassa (ja ostaa) esimerkiksi ThemeForestin ja Elegant Themesin sivustoilta.
Isoilla taloilla on paremmat resurssit tehdä teemapäivityksiä ja huolehtia siitä, että tietoturva-aukkoja ei synny. Hyvällä teemalla on myös hyvä käyttäjätuki. Parhaimmat valmisteemat päivittyvät usein ja niihin tehtyjen päivitysten asentaminen on ilmaista.
Miksi päivitykset ovat tärkeitä?
Niiden avulla voidaan nopeasti estää sivujen meneminen jumiin tai altistuminen hyökkäyksille. Sivuston on pysyttävä toimintakuntoisena myös silloin, kun itse alusta kehittyy. Teeman päivittämisellä tukitaan myös mahdollisia tietoturva-aukkoja.
Säästääkö valmisteemalla rahaa?
Kyllä, usein. Mikäli teema rakennetaan tai pikemminkin rakennutetaan alusta asti itse, ei voida olla varmoja siitä, että sen rakentaja on sitoutunut tekemään siihen uusia päivityksiä. Jos yrityssivuston teeman teettää kokonaan ulkopuolisella, jokaisesta sen päivittämisestä joutuu hyvin todennäköisesti maksamaan erikseen. Jos taas käytössä on hyvä valmisteema, sen päivityksen asentaminen on helppoa ja käyttäjälle ilmaista.
Hyvällä teemalla on myös hyvä käyttäjätuki siltä varalta, että jotakin odottamatonta sattuu. Valmisteemojen kohdalla käyttäjätuki sisältyy lisenssiin ja lisäksi teemasta on saatavilla paljon dokumentaatiota.
Saako valmisteemalla tehtyä yksilöllisiä sivuja?
Ehdottomasti! Parhailla valmisteemoilla on tehty hyvin erilaisia sivustoja. Niistäkin on nähtävissä esimerkkejä teemoja tekevien ohjelmistotalojen sivuilla. Monella valmisteemalla on myös useita valmiita sivupohjia, joista voi valita kullekin sivulle sopivimman. Toki sivupohjia voi muokata myös itse. Rajana on vain oma mielikuvitus!
by Eija Pohjansaari | Oct 3, 2018
Tiesitkö, että WordPress on maailman suosituin alusta?
WordPress on tällä hetkellä ylivoimaisesti käytetyin sisällönhallintajärjestelmä. Sen markkinaosuus on tällä hetkellä globaalisti 50 – 60 prosenttia ja WordPress-alustalle on toteutettu yli 19,5 miljoonaa verkkosivustoa. Bloggaajat, yritykset ja jopa jotkut uutissivustot käyttävät sitä alustana verkkosivuilleen. WooCommerce-lisäosan kanssa se sopii myös verkkokaupan alustaksi!
WordPress on ilmainen
Järjestelmän suosio johtuu siitä, että WordPress on avoimen lähdekoodin maksuton järjestelmä ja sivujen päivittäminen on varsin helppoa myös täysin koodaustaidottomille. Lisäksi siitä on olemassa versioita useilla eri kielillä ja käännöksiä tulee koko ajan lisää. Tarvitset vain webhotellin johon WordPress asennetaan.
WordPressin käyttö on yrityksen kannalta toimiva ja järkevä pitkäaikainen sijoitus.
Se on helppokäyttöinen julkaisujärjestelmä
WordPress helppokäyttöinen julkaisujärjestelmä, jonka avulla loppukäyttäjä voi lisätä ja muokata verkkosivujen sisältöä joutumatta koodaamaan. (Saa tietysti koodata, jos tahtoo!).
Käyttöliittymä on selkeä, mikä tekee sisällön lisäämisen ja muokkaamisen helpoksi kaikentasoisille käyttäjille. Käytössäsi on WYSIWYG-muokkain (graafinen käyttöliittymä) jolla voi muokata sekä tekstiä että kuvia.
WordPress- kotisivut voidaan räätälöidä käyttämällä erilaisia teemoja
Mikäli haluat yrityksellesi WordPress-kotisivut, voidaan alusta räätälöidä täysin sinun yrityksesi visuaalisen ilmeen mukaan. Saat kaikki haluamasi fontit, kuvat, värit ja kaikki muut elementit.
Alusta on valmis verkkokauppaa varten
WordPress ei ole pelkästään kotisivuja varten. Alustan päälle voidaan myös perustaa verkkokauppa. WordPress- verkkokauppaan vain integroidaan kaikki verkkokauppa-ominaisuudet, kuten esim. maksuominaisuudet ja varastonhallinta. Tämä sujuu näppärästi WooCommerce -lisäosalla.
Sopii erinomaisesti responsiivisia sivustoja varten
Koska WordPressin räätälöinnin voi viedä hyvin pitkälle, soveltuu se alustaksi responsiivisille nettisivuille. Monet teemat ovat valmiiksi responsiivisia ja koodaamalla voi vielä tehdä lisämuutoksia. Tämä tekee sivuista hakukoneystävälliset. Ne näyttävät hyvältä päätteeltä, tabletilta ja älypuhelimen näytöltä.
WP sopii hyvin kotisivujesi alustaksi myös kun tarkoituksesi on tehdä hakukoneoptimointia
Tietyillä lisätoimenpiteillä WordPress-sivuista voi tehdä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta hyvin onnistuneet.