Nettipalaverietiketillä verkkokokoukset sujuviksi

Nettipalaverietiketillä verkkokokoukset sujuviksi

Kulunut vuosi on ollut meille kaikille erilainen ja erikoinen. Pandemian vuoksi yritykset, yhteisöt ja yksityiset henkilöt ovat joutuneet oppimaan uusia tapoja työskennellä ja pitää palavereita.

TiimiMediankin lähes kaikki kokoukset on pidetty etänä jo yli vuoden.
Osaa osuuskunnan jäsenistä valitettavasti emme ole tavanneet yli vuoteen muuta kuin verkossa.

Etäpalaverointi on toiminut kuitenkin hyvin myös asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Asiat ovat hoituneet kuten ennenkin. Tietysti olisi mukava ja osittain tarpeellistakin tavata kasvokkain kokouksissa ja tietysti muutenkin.

Tarkista ajoissa tekninen toimivuus

Kokosin muutamia muutamia vinkkejä, jotta etäpalaverit sujuisivat sujuvasti ja mallikkaasti.

Tutustuthan kokousmateriaaliin ajoissa ennen etäkokousta. Tarkista myös etukäteen, että tekniikka toimii koneellasi ja saat yhteyden muihin osallistujiin. Suositeltavaa on, että jokainen etäkokoukseen osallistuva olisi omassa tilassaan, jolloin ei synny tarpeetonta taustamelua. Kokoustilan pitäisi myös olla mahdollisimman hiljainen ja vähäkaikuinen. Näin minimoit, etteivät muut osallistujat turhaan häiriinny.

Kokoukseen osallistuvien pitää olla myös paikalla ajoissa. Pidä kamera auki pääsääntöisesti ja myös mikrofoni, kun puhut. Sulje se, kun et puhu, jolloin mahdolliset taustaäänet esimerkiksi yskimiset, huokaukset jne. eivät kuulu muille osallistujille.

Kokouksen vetäjänä tai puheenjohtajana on tärkeää, että pysyt aikataulussa. Kerro myös kokouksen agenda osallistujille etukäteen. Jos etäkokoukseen osallistuu vähintään kolme osallistujaa, vetäjä jakaa puheenvuorot pyytämisjärjestyksessä. Siis viittaa, kun haluat puheenvuoron. Älä keskeytä puhujaa!

Puhu selkeästi, hymyile, nyökyttele, ota katsekontakti

Puhu selkeästi ja ytimekkäästi sekä tauota puhettasi, kun saat puheenvuoron. Anna muillekin mahdollisuus keskustella, vältä siis puhumista yksinään koko ajan. Yksinpuhelu pitkästyttää helposti muut osallistujat.

Kun osallistut etäpalaveriin, käytä minimipalautetta: hmm, jaa, joo, niin jne. Jos nyökkäilet, hymyilet tai käytät muita nonverbaalisia tapoja, osoitat, että olet sekä kiinnostunut että mukana keskustelussa. Vältä siis negatiivisia ilmeitä, kulmakarvojen kohotteluja, huokailuja, tuolissa retkottelua jne. Nämä kaikki viestittävät muille osallistujille, ettet ole innostunut tai kiinnostunut asiasta.

Ota katsekontakti, jos osallistut pienempään kokoukseen. Puhuessasi katso kerrallaan yhtä osallistujaa. Tämä viestii siitä, että olet myös hyvä kuuntelija.

Kirjoitathan valmistellut puheenvuorot lyhyesti etukäteen. Ne napakoittavat esiintymistäsi. Kun saat oman puheenvuoron, noteeraa lyhyesti edellistä puhujaa tai esitä kysymyksiä. Näin viestit, että välität siitä, mitä muut ajattelevat.

Pitkissä kokouksissa osallistujilla on lupa nousta seisomaan tunnein välein. Välillä on myös hyvä pitää pieni tauko, jolloin osallistujat voivat vähän virkistäytyä.

Tee kokouksesta lopuksi lyhyt yhteenveto, jos toimit kokouksen puheenjohtajana tai vetäjänä. Kun kokous loppuu sen järjestäjä kiittää ensin, sitten on tauko ja jokainen osallistuja kiittää vuorollaan kiitos, moi, moi. Kokouksen vetäjä kiittää lopuksi.

Etäkokouksiin soveltuvat siis samat tavat kuin normaali kokouksiinkin. Mutta tekniikka voi niissä helpommin pettää, mutta niinhän se pettää tuon tuosta tavallisissa kokouksissakin.

Ei auta, kun maltillisesti odottaa aikaa, jolloin voimme taas kokoontua kasvokkain, hörppiä kahvia kokouksen lomassa ja nauraa makeasti toistemme sutkautuksille. Niitä kokouksia odotellessa…

TiimiMedian palvelut ja miksi tarvitset meitä, osa 2.

TiimiMedian palvelut ja miksi tarvitset meitä, osa 2.

Sisällöntuotanto

Haluatko kertoa yleisölle ja yhteisöille toiminnastanne, tuotteistanne vai molemmista? Me TiimiMediassa teemme mielellämme blogitekstejä ja printtimateriaalia, kuten erilaisia esitteitä. Markkinointimateriaalin tuottaminen on meille tuttua. Marjaana, Jussi ja Eija ovat tottuneita kirjoittajia ja haastattelujen tekijöitä.

Podcastit ja videot

Oletko koskaan miettinyt, miten podcast tai video toimisi yrityksesi viestinnässä? Niiden hyödyntäminen yritysten ja yhteisöjen viestinnässä on nykypäivää. Meillä on ammattitaitoista väkeä kuvaamaan, äänittämään ja editoimaan sisällöstä juuri sellaista kuin sinä haluat.

Villellä on tuoretta näkemystä ja kokemusta erityisesti podcastien tekemisestä ja vankka kustannustoimittajatausta. Hän hallitsee äänitysprosessin alusta loppuun. Videoiden tekijöitä meillä on useampia.

Valokuvat

Kuvien käyttö viestinnässä tehostaa. Kuvien avulla voi kertoa tarinoita ja välittää tunnelmia. Kuva tuo yrityksen lähelle asiakasta.

Oma lukunsa ovat vielä tuotekuvat. Ne vaikuttavat paitsi siihen, millainen mielikuva tuotteesta asiakkaalle muodostuu, myös siihen, millainen kuva tuotetta myyvästä yrityksestä asiakkaalle muodostuu. Tuotekuvien ottamiseen kannattaa siis panostaa.

Meillä erityisesti Peik hallitsee ammattimaisen tuotekuvauksen. Lisäksi hän on loistava luonto- ja kaupunkikuvaaja.

Alexander, Eija ja Jussi ovat kaikki kuvanneet myös ammattimaisesti, erityisesti kuvittaneet omia artikkeleitaan. Eija on ollut mukana yli kymmenessä ryhmänäyttelyssä.

Kotisivut

Laita brändisi näkymään verkossa juuri sellaisena kuin itse haluat! TiimiMediassa on osaamista kotisivujen teossa. Parasta on, että meiltä saat tarvittaessa kaikki palvelut eli suunnittelun, toteutuksen ja ylläpidon!

Eija tykkää eniten tehdä WordPress-sivuja. Niissä on etuna se, että yritys voi sivuston valmistuttua itse helposti laittaa omalle sivustolleen tuoretta lisämateriaalia ilman, että kukaan joutuu opettelemaan koodaamista tai pyytämään ulkopuolista tekemään sisältöpäivitykset. Eijalla on kokemusta myös Suomessa toistaiseksi vähän käytetystä Hugosta.

Alexander tekee sivuja myös Drupalilla ja Claudio osaa toteuttaa sivuston lähes millä tavalla vain. Lisäksi hän tuo nuorekasta näkemystä mm. visuaaliseen ilmeeseen ja käytettävyyteen.

Responsiivisuus on sivujen indeksoinnissa hyvin tärkeää ja kaikki tekijämme osaavat ottaa sen huomioon. Tekijämme testaavat lisäksi sivuston toiminnallisuuden. Tähän kuuluu latausnopeus, linkit, navigointi ym. mukavaa. Me TiimiMediassa osaamme lähestyä asioita hakukoneoptimoinninkin näkökulmasta.

Ota yhteyttä, niin katsotaan, miten voimme parhaiten palvella sinua!

TiimiMedian palvelut ja miksi tarvitset meitä, osa 1.

TiimiMedian palvelut ja miksi tarvitset meitä, osa 1.

TiimiMedian vahvuus on yhteistyö. Porukkaamme kuuluu niin vanhaa konkaria kuin nuorta ja dynaamista väkeä. Palvelupalettimme on monipuolinen, koska jokaisella on omat vahvuusalueensa. Kokemusta löytyy niin viestinnästä kuin markkinoinnista ja suunnittelusta.

Suunnittelupalvelut

Millaiset ovat juuri sinun organisaatiosi viestintätarpeet? Ketkä haluat tavoittaa viestilläsi? Onko paras tapa tiedote vai haluatko lähestyä yleisöäsi tällä kertaa tarinallisin keinoin? Vai jollain muulla tavalla?

Mietimme mielellämme yhdessä kanssasi, mikä on paras kanava ja paras tapa saada haluamasi ryhmän huomio, olivatpa he sitten asiakkaita, alihankkijoita tai muita sinua kiinnostavia ihmisiä.

TiimiMedia tarjoaa sekä ulkoisen että sisäisen viestinnän palveluja. Nykypäivänä tärkeä osa ulkoista viestintää on medianäkyvyys. Olemme tehneet töitä sekä painetun että sähköisen median parissa. Meiltä luonnistuu printti ja digitaalinen viestintä ja meillä on kokemusta myös radio- ja tv-työstä.

Heikki on toiminut Maikkarilla ja Ylellä ja tehnyt sekä radio- että tv-työtä. Villellä on kokemusta radiotyöstä ja podcastien tekemisestä. Marjaanalla on päätoimittajakokemusta. Tiedämme siis, miten median mielenkiinnon saa syttymään ja miten kannattaa käyttää erilaisia medioita. Yhteenlaskien olemme tehneet satoja ellei tuhansia lehdistötiedotteita.

TiimiMedia vastaa viestintätarpeisiisi
Kuuluuko? Hienovaraisempikin viestintä voi riittää 🙂

Ulkoinen viestintä

Ulkoisella viestinnällä vaikutetaan paitsi asiakkaisiin myös alihankkijoihin ja muihin sidosryhmiin. Eri asiakasryhmät saattavat vaatia hieman eri lähestymistavat ja jopa eri viestintäkanavat. Suomen Yrittäjät kirjoittaa viestinnän merkitystä yritykselle hyvin tässä.

Viestintä on aina pohjimmiltaan kaksisuuntaista ja reagoi vaikkapa asiakkailta saatuun palautteeseen ja juttuihin mediassa. Lisäksi hyvällä viestinnällä voi hankkia uusiakin asiakkaita.

Sisäinen viestintä

Sisäinen viestintä on sekin tärkeää. Se ei ole pelkkää tiedottamista, vaan myös tapa jalkauttaa strategia ja luoda yhteishenkeä. Se kannattaa, koska työyhteisön tunnelma ja yhteishenki näkyvät lopulta myös asiakaskokemuksessa. Hyvä kirjoitus sisäisen viestinnän merkityksestä organisaatiolle löytyy Recommended Finlandin sivuilta täältä.

Meillä erityisesti Marjaanalla on kokemusta sisäisestä viestinnästä. Eija ja Jussi ovat molemmat tehneet sekä asiakaslehtiä että organisaation sisäistä lehteä, Jussi päätoimittajana ja Eija toimittajana. Monitaitoisena miehenä Jussi on myös ottanut niihin valokuvia.

PK-yritykset asiakkaina

Olemme erikoistuneet työskentelyyn pk-yritysten ja yhteisöjen kanssa. Niiden kannalta toimivin viestintämalli ei ole sama kuin konserniyrityksillä, joilla saattaa olla parin jalkapallojoukkueen kokoinen viestintäosasto.

Pienen yrityksen kannattaa pikemminkin ulkoistaa viestintänsä osaavalle toimistolle, kuten TiimiMedialle. Näin mahdollistuu keskittyminen juuri sinun yrityksesi tai yhteisösi ydinosaamiseen eli sen tuotteen tai palvelun tekemiseen, jota varten organisaatio on olemassa.

Ota yhteyttä meihin, niin katsotaan, kuinka voimme vastata tarpeisiisi!