Uusi vuosi ja uudet haasteet

Uusi vuosi ja uudet haasteet

Uusi vuosi, uudet kujeet ja TiimiMedian uudet haasteet!
Vuonna 2018 TiimiMedialle tapahtui paljon hyviä asioita. Toivottavasti sama myötätuuli jatkuu edelleen.

TiimiMedia sai uudet nettisivut! Aika oli uusia ne ja me teimme sen. Jäsenemme Eija Pohjansaari uudisti nettisivumme omana opinnäytetyönään. Olemme tosi tyytyväisiä niihin. Toivottavasti tekin asiakkaaat ja muut nettisivustomme seuraajat. Haluamme tietysti koko ajan kehittää niitä, otamme siis ideasi mielellämme vastaan.

Lehtiartikkeleita, valokuvia, nettisivuja – me teemme

Osalla jäsenistöstämme oli hyvin tai ainakin kohtalaisesti töitä ja keikkoja vuoden aikana. Mutta luonnollisesti tarvitsemme jatkuvasti uusia asiakkaita ja sen myötä uusia töitä ja haasteita.

Jäsenistömme myös kouluttautuu koko ajan. Osalla on tälläkin hetkellä todella vaativat koulutushaasteet edessä. Tämä kuvaa TiimiMedian ideologiaa. Kannustamme jäsenistöämme kouluttautumaan ja kehittämään omaa ammattitaitoaan. 

Tärkeintä on kuitenkin, että saamme koko ajan lisää töitä ja keikkoja. Näin turvaamme TiimiMedian olemassaolon ja sen jatkuvan kehittymisen. Tämä on monesti helpommin sanottu kuin tehty.

Viestintäala on edelleen rakennemurroksessa. Kilpailu asiakkaista alalla on kovaa ja hinnat on usein poljettu ihan minimiin. Me jatkamme kuitenkin sinnikkäästi työtämme. Laatu puhuu puolestaan, samoin uudet ideat ja innovaatiot. Uuden tekniikan osaaminen on myös välttämätöntä. 

Uusia jäseniä tarvitaan alati 

Olemme saaneet myös joukkoomme uusia ja  aktiivisia jäseniä. He ovat tuoneet tullessaan loistavia ja raikkaita ideoita TiimiMediaan. Niitä me kaipaamme alati. Aika menee eteenpäin ja me haluamme pysyä mukana sen rattaissa.

TiimiMedian käyttämä tilitoimisto vaihtui myös uuteen. Toivomme, että sen myötä hallintomme helpottuu entisestään. Näin meillä jää aikaa enemmän asiakkaiden hankintaan ja TiimiMedian kehittämiseen.

Tilaa vuoden 2019 värikäs seinäkalenteri

TiimiMedian jäsenet ideoivat ja tekivät värikkään vuoden 2019 seinäkalenterin täysin omana työnään. TiimiMediassa on monta taitavaa valokuvaajaa. Vuoden 2019 seinäkalenteria koristavat jäsentemme Suvi Niinin, Eija Pohjansaaren, Peik Nasrollahin ja Juhani Sippolan ottamat värikkäät rakennus- ja maisema-aiheiset valokuvat. 

Voit tilata uuden seinäkalenterin itsellesi osoitteesta juhani.sippola@tiimimedia.fi. Lähetämme uuden kalenterin sinulle mitä pikimmin postiennakolla. Hinta on käsityönä tehdystä seinäkalenterista tosi kohtuullinen – 19 €. 

Kiitän taitavia ja osaavia jäseniämme upeasta työstä TiimiMedian hyväksi! Toivotan asiakkaillemme menestystä ja onnea vuodelle 2019!

Majaana Sunila-Kankare
puheenjohtaja
TiimiMedia osk

Ostajapersoona ratkaisee b-to-b myyntityön onnistumisen

Ostajapersoona ratkaisee b-to-b myyntityön onnistumisen

Tunnetko yrityksesi asiakkaat? Useimmat b-to-b yrityksistä vastaavat myöntävästi, luultavasti sinäkin

vastaat. Mutta tunnetko asiakkaistasi muutakin kuin heidän tittelinsä ja asemansa ostajayrityksessä?

Suppea ymmärrys asiakkaasta ei enää riitä. Ostamisen digitalisoituminen on siirtänyt vallan ostajalle.

Jo yli 80 % b-to-b- yrityksistä valitsee mahdollisen toimittajan etukäteen ennen kuin ne ovat myyjään

yhteydessä.

Omat kokemukseni erilaisten yritysten kotisivujen ylläpidosta kertovat karun totuuden. Sinulla on aikaa

alle 10 sekuntia vakuuttaa potentiaalinen asiakas, joka vierailee kotisivuillasi.

Tästä syystä yrityksesi ostajapersoonien määritys on tärkeää. Ne auttavat sinua puhuttelemaan paremmin

potentiaalista asiakastasi.

Kalle, Anne ja Pekka ostajina

Ostajapersoonat ovat kuvitteellisia hahmoja. Ne kertovat, millaisia hahmoon sisältyvät potentiaaliset

asiakkaasi ovat, millaisiin ongelmiin he etsivät ratkaisuja ja miten he toimivat ostaessaan tuotteita.

Jo kolmen ostajapersoonan määrittely riittää esimerkiksi pienelle yritykselle. Tavoitteena on se, että

määritellyt kolme hahmoa kattavat ainakin 2/3 yrityksesi liikevaihdosta.

Ostajapersoonia eivät ole asiakasyrityksen ostopäätökseen vaikuttavat henkilöt, päättäjät tai

mielipidevaikuttajat. Ostajapersoonan määrittelyyn ei riitä vielä se, että tiedät päättäjän automerkin.

Sitä vastoin ostajapersoonan määrittely auttaa sinua hahmottamaan asiakkaan ongelmat paremmin. Osaat

puhutella kotisivuillasi ja sosiaalisessa mediassa sekä myyntitapaamisissa asiakastasi paremmin.

Esimerkiksi yrityksesi tarjoaa liikelahjoja muille yrityksille. Olet määritellyt yrityksellesi kolme erilaista

ostajapersoonaa. Nämä kuvitteelliset ovat nimettyinä seuraavat: Kalle elämysten metsästäjä, Anni

laadukkaita tekstiilejä arvostava ja Pekka käytännöllisyyttä korostava.

Tämän jälkeen muokkaat kotisivusi tekstit ja yrityksesi sosiaalisen median sivustot sekä mainosesitteet

siten, että ne puhuttelevat kuvitteellisia hahmoja Kallea, Annia ja Pekkaa.

Tämä onnistuu helposti, koska olet määritellyt tarkkaan Kallen, Annen ja Pekan ostajapersoonat. Tiedät

miten markkinointiviestisi tavoittavat heidät myös kustannustehokkaasti.

Ostajapersoonien määritys kasvattaa yrityksesi myyntiä. Kallea, Annea ja Pekkaa vastaavat oikeat

asiakkaat kokevat, että markkinointiviestisi ja kotisivusi tarjoavat juuri sellaisia liikelahjoja kuin he

haluavatkin.

Opit tuntemaan näiden kolmen asiakasryhmän tyypilliset haasteet, joita he kohtaavat etsiessään

liikelahjoja. Parhaimmillaan tunnet heidän harrastuksensa, tulotasonsa ja millaisia asioita he tavoittelevat

elämässään.

Osaat asettua asiakkaan asemaan

Tämä ymmärrys merkitsee sitä, että myyt enemmän myös paremmalla myyntikatteella ja asiakkaasi

suosittelevat sinua. Lisäksi markkinointikulusi alenevat, koska osaat kohdistaa viestisi paremmin

esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa.

Ostajapersoonan määrittelyn ansiosta osaat asettua paremmin ”asiakkaan housuihin”. Menestyvän

verkkokauppa Amazonin perustaja Jeff Bezon:in kerrotaan jättävän palavereissa aina yhden tuolin

tyhjäksi edustamaan asiakasta. Miten sinä otat asiakkaan huomioon?

”Ostajapersoonia hyödyntämällä markkinoijat voivat parantua tuoteoksennustaudista”, kertoo Suomen

B2B -markkinoinnin tunnettu suomalainen osaaja, Advance b2b- markkinointitoimiston perustaja ja

kansainvälisten liiketoiminnan johtaja Mikko Seppä.

Sinunkaan asiakkaat eivät ole ostamassa tuotettasi, kuten eivät myöskään Kalle, Anne ja Pekka. He

haluavat ratkaista oman yrityksensä ongelman tai hakevat sen toimintaan parannusta.

Muista, että kilpailija on aina yhden klikkauksen päässä, kun mahdollinen asiakkaasi etsii oman alasi

toimittajaa. Ostajapersoonien määrittelyn avulla yrityksesi viestit puhuttelevat potentiaaliasia asiakkaitasi

kilpailijoita paremmin.

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää siitä, miten voit hyödyntää ostajapersoonia markkinoinnissasi

info@tiimimedia.fi ja puh. 045 848 3688

Kirjoittaja

Viestintäkonsultti, markkinoija Juhani Sippola, TiimiMedia osuuskunta, juhani.sippola@tiimimedia.fi, puh.

040 539 2249

Lukuvinkki:

Jaakko Kurvinen, Mikko Seppä

B2B- markkinoinnin ja myynnin pelikirja

Miten valita yrityssivujen WordPress-teema?

Miten valita yrityssivujen WordPress-teema?

Hetki! Mikä ylipäätään on WordPress-teema?

Jokaisessa WordPress-sivustossa on käytössä jokin teema. Teema on suurin sivuston ulkoasuun vaikuttava tekijä. Pitkän linjan sivustoammattilainen Lauri Huusko määrittelee teeman roolin seuraavasti: ”Jos webhotellisi on talosi tontti ja WordPress taas talosi perusta, niin teema on talosi pohjapiirros. Se määrittää kaikkien sivustosi elementtien asettelun.”

Maksavatko teemat?

Teemoja on saatavilla sekä ilmaisia että maksullisia. Hinta riippuu lisenssistä ja siitä, kuinka monipuolinen teema on.  Hyvän ja tarkoitukseen sopivan teeman voi saada muutamalla kympilläkin. WordPressin alkuaikoina teemat olivat aika simppeleitä. Jos halusi parempia tai enemmän ominaisuuksia, niitä piti rakentaa itse. Vuosien varrella on kuitenkin tapahtunut huomattavaa kehitystä ja valmiit teemat ovat nykyisin hyvinkin monipuolisia.

Kannattaisiko teema silti teettää tai tehdä itse?

Ilman muuta niin voi menetellä. Se ei kuitenkaan ole paras tapa, jos haluaa välttää turhaa työtä ja käytettävissä oleva aika on rajallinen.

Valmisteemat mahdollistavat nykyään sivuston räätälöinnin yritykselle sopivaksi aika hyvin, jotkut erinomaisestikin. Parhaissa teemoissa on myös valmiina käteviä lisäosia, kuten verkkokauppamahdollisuus. Ne ovat lisäksi hyvin yhteensopivia muiden saatavilla olevien lisäosien kanssa.

Nykyään valmisteema ei enää tarkoita sitä, että sivuston jokainen sivu näyttää samalta, ei edes ilmaisteemojen kohdalla.

Onko maksullinen teema aina parempi kuin ilmaisteema?

Ei mitenkään itsestään selvästi! On saatavilla todella hyviä ilmaisteemoja, jotka soveltuvat yrityskäyttöön erinomaisesti.

Työskentelen itse sekä maksullisia että ilmaisteemoja käyttäen. Teemavalinta riippuu ihan täysin siitä, mitä sivustolta halutaan.  Helpottaa myös, jos voidaan hieman ennakoida siitä, mitä muita ominaisuuksia sivustolta voidaan jo (lähi)tulevaisuudessa kaivata.

Yrityksen toimiala vaikuttaa siihen, mikä on sille sopivin teema. Jotkut ilmaisteematkin sopivat erinomaisesti useille toimialoille.

Mitä pitää huomioida, kun valitsee teemaa?

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka usein teemaa päivitetään. Jatkuva ja säännöllinen päivittäminen on tärkeää, koska teeman täytyy toimia myös WordPress-alustapäivitysten kanssa hidastumatta ja bugittamatta.

Toinen tärkeä kriteeri on teeman latausmäärä. Parhaat teemat on ladattu satoja tuhansia kertoja. Tällainen käyttäjämäärä kertoo hyvää teeman toimivuudesta.  Nämä seikat pätevät sekä ilmaisiin että maksullisiin teemoihin.

Mistä tietää, mistä teemavalinnassa kannattaa maksaa?

Tämä riippuu siitä, mitkä ominaisuudet ovat yritykselle tärkeitä. Tämä taas riippuu yrityksen toimialasta. On kuitenkin olemassa asioita, jotka kannattaa aina huomioida.

On aina riski, mikäli teeman jatkokehitys riippuu vain muutamasta tai jopa yhdestä henkilöstä. On isoja ohjelmistotaloja, jotka tekevät erinomaisia WordPress-teemoja. Sellaisia voi käydä katsomassa (ja ostaa) esimerkiksi ThemeForestin ja Elegant Themesin sivustoilta.

Isoilla taloilla on paremmat resurssit tehdä teemapäivityksiä ja huolehtia siitä, että tietoturva-aukkoja ei synny.  Hyvällä teemalla on myös hyvä käyttäjätuki.  Parhaimmat valmisteemat päivittyvät usein ja niihin tehtyjen päivitysten asentaminen on ilmaista.

Miksi päivitykset ovat tärkeitä?

Niiden avulla voidaan nopeasti estää sivujen meneminen jumiin tai altistuminen hyökkäyksille.  Sivuston on pysyttävä toimintakuntoisena myös silloin, kun itse alusta kehittyy. Teeman päivittämisellä tukitaan myös mahdollisia tietoturva-aukkoja.

Säästääkö valmisteemalla rahaa?

Kyllä, usein. Mikäli teema rakennetaan tai pikemminkin rakennutetaan alusta asti itse, ei voida olla varmoja siitä, että sen rakentaja on sitoutunut tekemään siihen uusia päivityksiä. Jos yrityssivuston teeman teettää kokonaan ulkopuolisella, jokaisesta sen päivittämisestä joutuu hyvin todennäköisesti maksamaan erikseen. Jos taas käytössä on hyvä valmisteema, sen päivityksen asentaminen on helppoa ja käyttäjälle ilmaista.

Hyvällä teemalla on myös hyvä käyttäjätuki siltä varalta, että jotakin odottamatonta sattuu.  Valmisteemojen kohdalla käyttäjätuki sisältyy lisenssiin ja lisäksi teemasta on saatavilla paljon dokumentaatiota.

Saako valmisteemalla tehtyä yksilöllisiä sivuja?

Ehdottomasti! Parhailla valmisteemoilla on tehty hyvin erilaisia sivustoja.  Niistäkin on nähtävissä esimerkkejä teemoja tekevien ohjelmistotalojen sivuilla.  Monella valmisteemalla on myös useita valmiita sivupohjia, joista voi valita kullekin sivulle sopivimman.  Toki sivupohjia voi muokata myös itse. Rajana on vain oma mielikuvitus!

 

WordPress on kilpailukykyinen vaihtoehto kotisivujen tekoon

WordPress on kilpailukykyinen vaihtoehto kotisivujen tekoon

Tiesitkö, että WordPress on maailman suosituin alusta?

WordPress on tällä hetkellä ylivoimaisesti käytetyin sisällönhallintajärjestelmä. Sen markkinaosuus on tällä hetkellä globaalisti 50 – 60 prosenttia ja WordPress-alustalle on toteutettu yli 19,5 miljoonaa verkkosivustoa. Bloggaajat, yritykset ja jopa jotkut uutissivustot käyttävät sitä alustana verkkosivuilleen. WooCommerce-lisäosan kanssa se sopii myös verkkokaupan alustaksi!

WordPress on ilmainen

Järjestelmän suosio johtuu siitä, että WordPress on avoimen lähdekoodin maksuton järjestelmä ja sivujen päivittäminen on varsin helppoa myös täysin koodaustaidottomille. Lisäksi siitä on olemassa versioita useilla eri kielillä ja käännöksiä tulee koko ajan lisää. Tarvitset vain webhotellin johon WordPress asennetaan.

WordPressin käyttö on yrityksen kannalta toimiva ja järkevä pitkäaikainen sijoitus.

Se on helppokäyttöinen julkaisujärjestelmä

WordPress helppokäyttöinen  julkaisujärjestelmä, jonka avulla loppukäyttäjä voi lisätä ja muokata verkkosivujen sisältöä joutumatta koodaamaan. (Saa tietysti koodata, jos tahtoo!).

Käyttöliittymä on selkeä, mikä tekee sisällön lisäämisen ja muokkaamisen helpoksi kaikentasoisille käyttäjille. Käytössäsi on WYSIWYG-muokkain (graafinen käyttöliittymä) jolla voi muokata sekä tekstiä että kuvia.

WordPress- kotisivut voidaan räätälöidä käyttämällä erilaisia teemoja

Mikäli haluat yrityksellesi WordPress-kotisivut, voidaan alusta räätälöidä täysin sinun yrityksesi visuaalisen ilmeen mukaan. Saat kaikki haluamasi fontit, kuvat, värit ja kaikki muut elementit.

Alusta on valmis verkkokauppaa varten

WordPress ei ole pelkästään kotisivuja varten. Alustan päälle voidaan myös perustaa verkkokauppa. WordPress- verkkokauppaan vain integroidaan kaikki verkkokauppa-ominaisuudet, kuten esim. maksuominaisuudet ja varastonhallinta. Tämä sujuu näppärästi WooCommerce -lisäosalla.

 Sopii erinomaisesti responsiivisia sivustoja varten

Koska WordPressin räätälöinnin voi viedä hyvin pitkälle, soveltuu se alustaksi responsiivisille nettisivuille. Monet teemat ovat valmiiksi responsiivisia ja koodaamalla voi vielä tehdä lisämuutoksia. Tämä tekee sivuista hakukoneystävälliset. Ne näyttävät hyvältä päätteeltä, tabletilta ja älypuhelimen näytöltä.

WP sopii hyvin kotisivujesi alustaksi myös kun tarkoituksesi on tehdä hakukoneoptimointia

Tietyillä lisätoimenpiteillä WordPress-sivuista voi tehdä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta hyvin onnistuneet.

Mistä syntyy hyvä käyttökokemus?

Mistä syntyy hyvä käyttökokemus?

Olet saattanut kuulla suomenkielisen termin ”käyttökokemus” tai yleisemmin käytetyn englanninkielisen vastineen ”User Experience” (UX). Vaikkakin käyttökokemuksen suunnittelu on kasvava ala, on se silti vielä monelle suhteellisen tuntematon käsite ja sen tärkeys markkinoinnissa usein jätetty huomiotta.

Asiakas arvostaa helppoutta ja nopeutta

Käyttökokemus on vahvasti läsnä jokapäiväisessä elämässämme. Voit arvioida vaikka kuulakärkikynäsi käytettävyyttä–miten se sopii käteesi, kuinka hyvin kuula liikkuu paperilla ja kuinka miellyttävä kynä on ylipäätään käyttää. Käyttäjäkokemus on siis yksinkertaisimmillaan se, miten käyttäjä käyttää jotakin tuotetta. Tarkoitus on tehdä prosessista mahdollisimman sulava—helppo ja nopea. Huonolla käyttökokemuksella voi olla erittäinkin negatiiviset vaikutukset asiakkaisiisi, kun taas hyvällä kokemuksella takaat sen että käyttäjä saa ostopäätökseensä tarvitsemansa tiedon nopeasti ja vaivattomasti. Vanha sanonta” ei näe metsää puilta” on erittäin osuva myös käytettävyyden piirissä. Jos verkkosivu/esite/ruokalista tms. on täynnä tietoa ja toinen toistaan hienompia elementtejä, joita käyttäjä ei kumminkaan tarvitse, tekee se kokemuksesta vain epämiellyttävän. Aivan kuten tietokone—jossa käytettävyys alkaa huonontua, kun liikaa ohjelmia on samanaikaisesti auki syömässä muistia—toimivat myös ihmisen aivot, jos niille antaa liikaa tietoa käsiteltäväksi. Arjen kiireen keskellä voi olla vaikea keskittyä monimutkaisiin asioihin ja jos ei yksi tuote miellytä, on nykypäivänä tarjonta suurempi kuin koskaan. On tärkeä tietää, mikä on oikeasti merkityksellistä ja mikä taas on toissijaista ja suunnitella tuote sen mukaisesti.

Hyvällä sivulla viihdytään

Muistele viimeistä käyntiäsi ruokakaupassa – oliko asiointi sulavaa, löysitkö vaivatta kaiken tarvittavan ja palaisitko samaan kauppaan ilomielin uudestaan? Jos vastasit kielteisesti ja vieressä olisi toinen kauppa, jossa käynnin jälkeen vastaukset edeltäviin kysymyksiin ovat myönteiset ja lähdet hymyssä suin kotiin, kummassa kävisit mieluiten? Oletettavasti jälkimmäinen vaihtoehto houkuttaa enemmän. Vaikka ruoka olisikin siellä 10 prosenttia kalliimpaa, todennäköisesti silti valitsisit sen mukavuuden vuoksi, ellet satu olemaan tiukalla säästökuurilla. Kaupat on suunniteltu siten, että viihtyisit niissä mahdollisimman pitkään ja ostaisit mahdollisimman paljon tavaraa, mitä et edes tullut hakemaan, vain koska ne ovat hyvin esillä. Verkkosivut ovat monella tapaa kuin ruokakauppa, verkkokaupoista puhumattakaan. Hyvin suunniteltuna nämä houkuttelevat asiakkaita pysymään sivulla kauemmin ja käyttämään sivun toimintoja enemmän–esimerkiksi yhteydenottolomaketta. Jos yhteydenottolomake on huonosti suunniteltu, pitkä ja monimutkainen täyttää, odotettavissa on huomattavasti vähemmän yhteydenottoja kuin hyvin toteutetulla lomakkeella. Kaikki vaikuttaa kaikkeen: asiakkaat viihtyvät pidempään sivulla ja siten todennäköisyys yhteydenotoille on suurempi.

Väritkin vaikuttavat käyttökokemukseen

Käyttökokemuksen suunnittelemisessa tärkeää ei ole pelkästään silmän omaaminen yksityiskohdille, vaan myös empatia ja sovellettavan psykologian tunteminen. Muun muassa väripsykologia on graafisessa suunnittelussa usein unohdettu estetiikan taakse, vaikka sen merkitys markkinoinnissa on huomattavan tärkeä. Esimerkiksi ravintolat käyttävät tiettyjä värejä mainoksissaan herättääkseen asiakkaan ruokahalun alitajuisesti. Oikeat värit suunnattuna oikealle kohderyhmälle voivat parantaa myyntitilastoja merkittävästi. Yksinkertaisemmin ja yleisemmin väriä käytetään kontrastin parantamiseen, jotta silmien on helppo erottaa elementit toisistaan ja sivusta saa selvää vaikka mustavalkoisenakin. TiimiMedia tarjoaa luovat ja ammattitaitoiset ratkaisut käyttökokemuksen parantamiseksi, verkkosivujen kehityksen ja muiden viestintäalan palveluiden ohella.

SSL: mitä ja miksi?

SSL: mitä ja miksi?

Siis taasko joku uusi tietokoneisiin ja nettimaailmaan liittyvä kirjainyhdistelmä? Kyllä. Pitäisikö minun reagoida siihen jotenkin? Kyllä. SSL liittyy nimittäin tärkeään asiaan eli salaukseen ja sivustosi turvallisuuteen.

SSL-salauksella tarkoitetaan protokollaa, jolla suojataan tietoliikennettä IP-verkkojen yli. Lyhenne SSL tulee sanoista Secure Sockets Layer.  Varsinaisen salauksen lisäksi tarvitaan lähes poikkeuksetta myös SSL-sertifikaatti, joka on kolmannen osapuolen vahvistus sille, että sivuston liikenne on todella salattu.

Salauksen ideana on yksinkertaisesti se, että estetään arkaluontoisten tietojen päätyminen ulkopuolisiin käsiin. Erityisesti tämä liittyy verkkokauppoihin, joiden sivuilla on maksuliikennettä. Entä jos sivustollasi ei ole mitään verkkokauppaa, tarvitaanko SSL sittenkin?

Vastaukseni on kyllä. Hanki SSL. Tähän on muutama syy.

1. Salaus suojaa käyttäjän yhteyden palvelimelle

SSL-salauksen idea on suojata yhteys käyttäjän selaimen sekä sivuston palvelimen välillä. Suojauksella estetään toisin sanoen se, että ulkopuolinen pääsisi käsiksi käyttäjätunnuksiin tai asiakastietoihin, joita sivulle täytetään. Tuore GDPR-asetus edellyttää myös henkilötietojen suojaamisen ja salauksen käyttö on sivuston omistajan ja käyttäjänkin kannalta hyödyllinen lisätyökalu. Sillä varmistetaan, että tiedot pysyvät turvassa kolmansilta osapuolilta.

2. Internetselaimet eivät luokittele sivustoanne luokkaan ”Ei turvallinen”

Asiakkaan näkökulmasta sivut, joista ei anneta turvallisuusvaroituksia, ovat luotettavampia kuin ei-turvalliset. Luotettavuus saattaa näkyä myös siten, että sivustollasi viihdytään kauemmin ja konversio paranee.  Selainten antamat varoitusilmoitukset voivat hyvinkin vaikuttaa siten, että kiinnostuneet uudet mahdolliset asiakkaat eivät ole valmiita täyttämään sivuillanne olevia lomakkeita ja yhteydenottopyyntöjä. Jos sivusto on turvattu, Chrome-selain merkitsee sen vihreällä ikonilla ja merkinnällä “turvallinen”. Tällöin varovainenkin asiakas uskaltaa ottaa yhteyttä.

3. Sivuston hakukonelöydettävyys paranee

SSL-sertifikaatin avulla vähennetään esimerkiksi haittaohjelmien leviämistä. Kun sivusto käyttää SSL-salausta eli sen verkko-osoite on https-alkuinen, sivuston liikenne on suojattu. Tästä on etua hakukonelöydettävyyden kannalta.

Erityisesti Google suosii SSL-sertifikaattia käyttäviä sivustoja. Tämä tarkoittaa, että Chrome-selaimen uusin versio antaa Ei turvallinen -varoituksen jokaisella sivulla, joka ei hyödynnä SSL-suojausta. Sivuston suojaaminen saattaakin näkyä kasvaneina liikennemäärinä ja lisääntyneinä asiakaskontakteina.

Me täällä TiimiMediassa haluamme, että asiakas ja satunnainen sivustolla vierailijakin voivat olla täällä turvallisin mielin. Siksi meillä onkin SSL käytössä.

Mikäli tilaat meiltä verkkosivut, huolehdimme siitä, että sivusto on toiveidesi mukainen myös mitä turvallisuuteen tulee.