TiimiMedian palvelut ja miksi tarvitset meitä, osa 1.

TiimiMedian palvelut ja miksi tarvitset meitä, osa 1.

TiimiMedian vahvuus on yhteistyö. Porukkaamme kuuluu niin vanhaa konkaria kuin nuorta ja dynaamista väkeä. Palvelupalettimme on monipuolinen, koska jokaisella on omat vahvuusalueensa. Kokemusta löytyy niin viestinnästä kuin markkinoinnista ja suunnittelusta.

Suunnittelupalvelut

Millaiset ovat juuri sinun organisaatiosi viestintätarpeet? Ketkä haluat tavoittaa viestilläsi? Onko paras tapa tiedote vai haluatko lähestyä yleisöäsi tällä kertaa tarinallisin keinoin? Vai jollain muulla tavalla?

Mietimme mielellämme yhdessä kanssasi, mikä on paras kanava ja paras tapa saada haluamasi ryhmän huomio, olivatpa he sitten asiakkaita, alihankkijoita tai muita sinua kiinnostavia ihmisiä.

TiimiMedia tarjoaa sekä ulkoisen että sisäisen viestinnän palveluja. Nykypäivänä tärkeä osa ulkoista viestintää on medianäkyvyys. Olemme tehneet töitä sekä painetun että sähköisen median parissa. Meiltä luonnistuu printti ja digitaalinen viestintä ja meillä on kokemusta myös radio- ja tv-työstä.

Heikki on toiminut Maikkarilla ja Ylellä ja tehnyt sekä radio- että tv-työtä. Villellä on kokemusta radiotyöstä ja podcastien tekemisestä. Marjaanalla on päätoimittajakokemusta. Tiedämme siis, miten median mielenkiinnon saa syttymään ja miten kannattaa käyttää erilaisia medioita. Yhteenlaskien olemme tehneet satoja ellei tuhansia lehdistötiedotteita.

TiimiMedia vastaa viestintätarpeisiisi
Kuuluuko? Hienovaraisempikin viestintä voi riittää 🙂

Ulkoinen viestintä

Ulkoisella viestinnällä vaikutetaan paitsi asiakkaisiin myös alihankkijoihin ja muihin sidosryhmiin. Eri asiakasryhmät saattavat vaatia hieman eri lähestymistavat ja jopa eri viestintäkanavat. Suomen Yrittäjät kirjoittaa viestinnän merkitystä yritykselle hyvin tässä.

Viestintä on aina pohjimmiltaan kaksisuuntaista ja reagoi vaikkapa asiakkailta saatuun palautteeseen ja juttuihin mediassa. Lisäksi hyvällä viestinnällä voi hankkia uusiakin asiakkaita.

Sisäinen viestintä

Sisäinen viestintä on sekin tärkeää. Se ei ole pelkkää tiedottamista, vaan myös tapa jalkauttaa strategia ja luoda yhteishenkeä. Se kannattaa, koska työyhteisön tunnelma ja yhteishenki näkyvät lopulta myös asiakaskokemuksessa. Hyvä kirjoitus sisäisen viestinnän merkityksestä organisaatiolle löytyy Recommended Finlandin sivuilta täältä.

Meillä erityisesti Marjaanalla on kokemusta sisäisestä viestinnästä. Eija ja Jussi ovat molemmat tehneet sekä asiakaslehtiä että organisaation sisäistä lehteä, Jussi päätoimittajana ja Eija toimittajana. Monitaitoisena miehenä Jussi on myös ottanut niihin valokuvia.

PK-yritykset asiakkaina

Olemme erikoistuneet työskentelyyn pk-yritysten ja yhteisöjen kanssa. Niiden kannalta toimivin viestintämalli ei ole sama kuin konserniyrityksillä, joilla saattaa olla parin jalkapallojoukkueen kokoinen viestintäosasto.

Pienen yrityksen kannattaa pikemminkin ulkoistaa viestintänsä osaavalle toimistolle, kuten TiimiMedialle. Näin mahdollistuu keskittyminen juuri sinun yrityksesi tai yhteisösi ydinosaamiseen eli sen tuotteen tai palvelun tekemiseen, jota varten organisaatio on olemassa.

Ota yhteyttä meihin, niin katsotaan, kuinka voimme vastata tarpeisiisi!

Viestinnän trendit 2020

Viestinnän trendit 2020

Vuoden alussa on tapana arvioida, miten viestintä ja markkinointi kehittyvät lähitulevaisuudessa. Trendien herkkä vaistoaminen kiinnostaa paitsi meitä viestintäalan ammattilaisia myös yrittäjiä, jotka hakevat lisää näkyvyyttä. Mitä siis on luvassa vuodelle 2020?

Sosiaalinen media

Erilaisten sosiaalisen median palvelujen suosiossa on paljon vaihtelua. Viime aikoina on puhuttu paljon somen tietosuojaongelmista, joita on havaittu esim. Facebookin kohdalla. Facebook säilynee kuitenkin tärkeänä markkinointikanavana Twitterin ja Instagramin rinnalla. Markkinoille voi hyvin tulla uusia somepalveluja ja entisiä voi pudota pois.

Tarinallisuus on trendikästä edelleen. Sitä voi hyödyntää esimerkiksi jakamalla Instagramin yritysprofiilin storyt yhdellä klikkauksella siihen liitetylle Facebook-sivulle.

Somen tehokkuus markkinointikanavana on vahvasti kohderyhmäsidonnainen. Eri ikäiset ihmiset suosivat erilaisia somekanavia. Siksi markkinoijan kannattaakin miettiä, mikä somekanava tavoittaa parhaiten kunkin kohderyhmän ja millaisia sisältöjä heille kannattaa jakaa.

Globaalit megatrendit

Sitra julkaisi vuodenvaihteessa näkemyksensä viidestä globaalista megatrendistä, jotka tällä hetkellä vaikuttavat yhteiskunnallisen kehityksen taustalla. Raportin voi ladata tästä.

Megatrendit ovat ekologinen jälleenrakennus, väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen, verkostomaisen vallan voimistuminen, teknologian sulautuminen kiinteäksi osaksi arkielämää ja talousjärjestelmän suunnan etsiminen. Jokainen näistä megatrendeistä koskettaa myös viestintää ja markkinointia. Kuinkako? Tässä on muutamia esimerkkejä.

Viestintä on vuorovaikutusta

Väestön monipuolistuminen ja muuttuminen asettaa vaatimuksia vuorovaikutustaidoille, jotka toki ovat viestinnän ytimessä jo entuudestaan. Nyt niiden merkitys vain korostuu, kun viestinnän on tavoitettava eri-ikäiset ihmiset, joilla saattaa olla myös erilainen kulttuuri- ja koulutustausta. Läpinäkyvyyden ja eettisyyden merkitys viestinnässä korostuu.

Mitä paremmin yritys kykenee avaamaan toimintansa vastuullisuutta esimerkiksi ympäristökysymyksissä, sitä paremmin se saa brändilleen positiivista nostetta. Ihmisiä kiinnostaa luonnollisesti myös se, mihin kaikkeen heidän antamiaan tietoja käytetään. Läpinäkyvyys tässä suhteessa lisää asiakasuskollisuutta ja kasvattaa kiinnostusta yritystä kohtaan. Viestintä kannattaa siis nähdä pikemminkin osana yrityksen koko toimintakulttuuria ja strategiaa kuin erillisenä osa-alueena.

Teknologia monimuotoistaa viestintää

Uusi kehittyvä viestintäteknologia mahdollistaa tehokkaan visuaalisen ja auditiivisen viestinnän. On luultavaa, että podcastit kehittyvät ammattimaisemmiksi ja uutisjuttuja on jatkossa enemmän saatavilla myös kuunneltavassa muodossa. Tekoäly ei ole enää muutaman vuoden päästä pelkkää hypeä, vaan luonnollinen osa digitaalista markkinointia.

Gartner, joka on eräs maailman johtavista tutkimus- ja konsultointiyrityksistä, ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä jonkinlainen tekoälyominaisuus löytyy jokaisesta uudesta teknologiatuotteesta. Tulee olemaan hyvin kiinnostavaa nähdä tämän vuoden lopussa, miten hyvin heidän ennusteensa osui kohdalleen. Suunta on kuitenkin selvä.

Tekoäly mahdollistaa pienempienkin kohderyhmien huomioinnin

Tekoälystä tulee paremmin kohdennettua. Se antaa mahdollisuuden niin sanotusti mikrotargetoida viestintää vastaamaan pientenkin kohderyhmien tarpeisiin. Samalla kohdennettu tekoäly antaa mahdollisuuden huomioida erilaiset paikallisetkin tekijät, kun suunnataan markkinointia uusille (ja vanhoillekin) kohderyhmille.

Markkinoinnista voidaan siis tekoälyn avulla tehdä ikään kuin räätälöityä ja esimerkiksi paikallisuus voidaan huomioida yhtenä tekijänä myös esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa ja -markkinoinnissa.

Huomasitko jotakin, mitä yrityksesi voisi lähteä hyödyntämään vaikka heti? Kiinnostaako markkinoinnin suunnittelu ja sosiaalisen median kanavien sisällön ja toteutuksen miettiminen osaavan kumppanin kanssa? Ota yhteyttä TiimiMediaan, niin katsotaan, miten voisimme yhdessä olla trendien aallonharjalla!

Ostajapersoona ratkaisee b-to-b myyntityön onnistumisen

Ostajapersoona ratkaisee b-to-b myyntityön onnistumisen

Tunnetko yrityksesi asiakkaat? Useimmat b-to-b yrityksistä vastaavat myöntävästi, luultavasti sinäkin

vastaat. Mutta tunnetko asiakkaistasi muutakin kuin heidän tittelinsä ja asemansa ostajayrityksessä?

Suppea ymmärrys asiakkaasta ei enää riitä. Ostamisen digitalisoituminen on siirtänyt vallan ostajalle.

Jo yli 80 % b-to-b- yrityksistä valitsee mahdollisen toimittajan etukäteen ennen kuin ne ovat myyjään

yhteydessä.

Omat kokemukseni erilaisten yritysten kotisivujen ylläpidosta kertovat karun totuuden. Sinulla on aikaa

alle 10 sekuntia vakuuttaa potentiaalinen asiakas, joka vierailee kotisivuillasi.

Tästä syystä yrityksesi ostajapersoonien määritys on tärkeää. Ne auttavat sinua puhuttelemaan paremmin

potentiaalista asiakastasi.

Kalle, Anne ja Pekka ostajina

Ostajapersoonat ovat kuvitteellisia hahmoja. Ne kertovat, millaisia hahmoon sisältyvät potentiaaliset

asiakkaasi ovat, millaisiin ongelmiin he etsivät ratkaisuja ja miten he toimivat ostaessaan tuotteita.

Jo kolmen ostajapersoonan määrittely riittää esimerkiksi pienelle yritykselle. Tavoitteena on se, että

määritellyt kolme hahmoa kattavat ainakin 2/3 yrityksesi liikevaihdosta.

Ostajapersoonia eivät ole asiakasyrityksen ostopäätökseen vaikuttavat henkilöt, päättäjät tai

mielipidevaikuttajat. Ostajapersoonan määrittelyyn ei riitä vielä se, että tiedät päättäjän automerkin.

Sitä vastoin ostajapersoonan määrittely auttaa sinua hahmottamaan asiakkaan ongelmat paremmin. Osaat

puhutella kotisivuillasi ja sosiaalisessa mediassa sekä myyntitapaamisissa asiakastasi paremmin.

Esimerkiksi yrityksesi tarjoaa liikelahjoja muille yrityksille. Olet määritellyt yrityksellesi kolme erilaista

ostajapersoonaa. Nämä kuvitteelliset ovat nimettyinä seuraavat: Kalle elämysten metsästäjä, Anni

laadukkaita tekstiilejä arvostava ja Pekka käytännöllisyyttä korostava.

Tämän jälkeen muokkaat kotisivusi tekstit ja yrityksesi sosiaalisen median sivustot sekä mainosesitteet

siten, että ne puhuttelevat kuvitteellisia hahmoja Kallea, Annia ja Pekkaa.

Tämä onnistuu helposti, koska olet määritellyt tarkkaan Kallen, Annen ja Pekan ostajapersoonat. Tiedät

miten markkinointiviestisi tavoittavat heidät myös kustannustehokkaasti.

Ostajapersoonien määritys kasvattaa yrityksesi myyntiä. Kallea, Annea ja Pekkaa vastaavat oikeat

asiakkaat kokevat, että markkinointiviestisi ja kotisivusi tarjoavat juuri sellaisia liikelahjoja kuin he

haluavatkin.

Opit tuntemaan näiden kolmen asiakasryhmän tyypilliset haasteet, joita he kohtaavat etsiessään

liikelahjoja. Parhaimmillaan tunnet heidän harrastuksensa, tulotasonsa ja millaisia asioita he tavoittelevat

elämässään.

Osaat asettua asiakkaan asemaan

Tämä ymmärrys merkitsee sitä, että myyt enemmän myös paremmalla myyntikatteella ja asiakkaasi

suosittelevat sinua. Lisäksi markkinointikulusi alenevat, koska osaat kohdistaa viestisi paremmin

esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa.

Ostajapersoonan määrittelyn ansiosta osaat asettua paremmin ”asiakkaan housuihin”. Menestyvän

verkkokauppa Amazonin perustaja Jeff Bezon:in kerrotaan jättävän palavereissa aina yhden tuolin

tyhjäksi edustamaan asiakasta. Miten sinä otat asiakkaan huomioon?

”Ostajapersoonia hyödyntämällä markkinoijat voivat parantua tuoteoksennustaudista”, kertoo Suomen

B2B -markkinoinnin tunnettu suomalainen osaaja, Advance b2b- markkinointitoimiston perustaja ja

kansainvälisten liiketoiminnan johtaja Mikko Seppä.

Sinunkaan asiakkaat eivät ole ostamassa tuotettasi, kuten eivät myöskään Kalle, Anne ja Pekka. He

haluavat ratkaista oman yrityksensä ongelman tai hakevat sen toimintaan parannusta.

Muista, että kilpailija on aina yhden klikkauksen päässä, kun mahdollinen asiakkaasi etsii oman alasi

toimittajaa. Ostajapersoonien määrittelyn avulla yrityksesi viestit puhuttelevat potentiaaliasia asiakkaitasi

kilpailijoita paremmin.

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää siitä, miten voit hyödyntää ostajapersoonia markkinoinnissasi

info@tiimimedia.fi ja puh. 045 848 3688

Kirjoittaja

Viestintäkonsultti, markkinoija Juhani Sippola, TiimiMedia osuuskunta, juhani.sippola@tiimimedia.fi, puh.

040 539 2249

Lukuvinkki:

Jaakko Kurvinen, Mikko Seppä

B2B- markkinoinnin ja myynnin pelikirja

Tarinat ja sisällöt tehostavat myyntiäsi

Tarinat ja sisällöt tehostavat myyntiäsi

Tarinat ja sisällöt tehostavat myyntiäsi

“Asiakkaat pyytävät meiltä vähän tarjouksia.” “Mainontamme maksaa paljon eikä ole tuloksellista.”

“Olemme kovassa hintakilpailussa.” “Puhelinmyyntimme tulokset eivät vastaa odotuksiamme.”

Tuntuvatko edellä mainitut tilanteet tutuilta sinun pk-yrityksessäsi? Myynnin vaikeutumiseen ja mainonnan tehon heikkenemiseen vaikuttaa ostajien käytöksen muutos. Tämä pätee erityisesti, jos myyt tuotteita ja palveluita yrityksille.

Ostaminen muuttuu

Muutos koskee meitä kaikkia. Miten itse ostit matkan, auton tai tietokoneen? Vertailitko netissä toimittajia ja tuotteita, luitko suosituksia somessa ja kysyitkö kaveriltasi vinkkejä?

Tänä päivänä arviolta 80 % yrityksistä tekee jo ennakkoon valinnan siitä, mihin yrityksiin se on yhteydessä ennen tarjouspyynnön tekemistä.

Ja aivan samoin kuin meistä jokainen myös yritys haluaa toimittajakseen kumppanin, jota muut suosittelevat, on oman alansa asiantuntija, luotettava ja palvelualtis.

Millaisia yrityksiä suositellaan?

Millaisena oma yrityksesi näyttäytyy nykyisten ja potentiaalisten asiakkaittesi silmissä? Tyrkytätkö tuotteitasi ja palveluita vai tarjoatko apua asiakkaiden ja mahdollisten asiakkaiden ongelmiin?

Yritykset, joita suositellaan osoittavat olevansa kiinnostuneita asiakkaiden haasteista. Tähän tilanteeseen pääsemiseksi tarvitset sisältömarkkinointia. Siinä on kyse yksinkertaisesti siitä, että tarjoat kotisivujesi ja muiden digitaalisten kanavien välityksellä asiakkaillesi ja mahdollisille asiakkaille sellaisia sisältöjä, jotka tuottavat heille hyötyä ja lisäarvoa.

Saat yrityksillesi moninkertaisen hyödyn, kun tarjoat sisältöjä, joita niiden lukijat haluavat linkittää edelleen omille liiketuttavilleen. Suosittelun merkitys ostopäätösten harkintavaiheessa kasvaa jatkuvasti, mistä kertovat monet tutkimukset.

Herätä luottamusta

Asiakastarinat kuuluvat parhaimpiin sisältöihin, joita voit tarjota potentiaalisille asiakkaillesi. Ne toimivat suosittelun tavoin. Asiakkaan tarinaan on helppo samaistua.

Esimerkiksi olet ostamassa koulutusta. Yritys A kehuu kurssejaan mainoksessaan. Yritys B julkaisee asiakastarinoita, joissa heidän asiakkaat kertovat koulutuksen myönteisistä kokemuksista. Kumman yrityksen viestejä haluaisit lukea?

Asiakastarinat lisäävätkin tehokkaasti yrityksen luotettavuutta. Ne myös vähentävät ostajan kokemaa riskiä, mikä helpottaa päätöksentekoa. Koska tarinat herättävät aina tunteita ja mielikuvia, ne muistetaan pidempään kuin mainosväitteet. Ja parhaat tarinat kerrotaan kavereille.

Vedä asiakkaita puoleesi

Miten saat parhaan hyödyn sisältömarkkinoinnista ja asiakastarinoista? Suunnittelu korostuu tehokkaassa hyödyntämisessä. Samoin jatkuvuus kotisivuillasi, sosiaalisessa mediassa ja valitsemissasi muissa digitaalisissa kanavissa on tärkeää.

Haluatko vetää enemmän potentiaalisia asiakkaita puoleesi? Ota yhteyttä, niin kerromme miten voimme auttaa sinua.

Juhani Sippola 

markkinointi ja sisällöntuotanto